چکیده :

كتابداران براي ادامه حيات در عصر دگردیسی اطلاعات و ارائه خدمات بهينه و مؤثر در اين محيط بايد به دانش و مهارت¬هاي ويژه¬اي مجهز شوند كه در متون مختلف، در قالب واژه¬هايي همچون «سواد رايانه¬اي»، «سوادشبكه¬اي»، «سواد رسانه¬اي»، و به طور كلي «سواد اطلاعاتي» بيان شده است. آشنايي با فنون استفاده از نرم¬افزار¬ها و سخت-افزارها، قوانين گزينش و ارزيابي منابع، نظام¬هاي شبكه¬هاي اطلاعاتي، توانايي جست¬وجو در شبكه پايگاه¬ها و بانك¬هاي اطلاعاتي، تسلط بر كار با نرم¬افزار¬هاي كتابخانه¬اي، توانايي تجزيه و تحليل مسائل، توانايي انجام پژوهش در حوزه كتابداري و اطلاع¬رساني، و توانايي آموزش استفاده¬كنندگان از جمله اين مهارت¬هاست. از طرف ديگر، كتابداران بايد قبل از ورود به بازار كار اين مهارت¬ها را كسب كرده باشند تا هر چه بهتر بتوانند نقش واسطه¬ا¬ي خود را ميان منابع اطلاعاتي و كاربران ايفا كنند. اين وظيفه بر عهده سيستم آموزشي از طريق برنامه¬هاي درسي مناسب دانشگاه است تا كتابداران و اطلاع-رسانان را براي ورود به عرصه اطلاعات آماده سازد. گرچه تربيت كتابداران جديدي كه با فناوري جديد اطلاعاتي آشنا باشند و به عنوان متخصص اطلاعاتي تربيت شده باشند، بسيار ضروري و مورد نياز است، اما با وجود اين بايد محيط فرهنگي كه به طور جدي بر آموزش¬هاي ارائه شده تأثير مي¬گذارد، در نظر گرفت. بايد زيرساخت¬هاي اطلاعاتي كشور، ارزشي كه جامعه براي اطلاعات قائل است، نگرش و طرز برخورد برنامه¬ريزان، سياستگذاران و تصميم¬گيرندگان، درجه رشد فناوري كشور، تغييرات فناورانه¬اي كه در شرف وقوع است و درخواست¬هايي را كه از سوي گروههاي مختلف استفاده¬كنندگان نظام¬هاي اطلاعاتي انجام مي¬گيرد، مورد توجه قرار داد.

کلید واژگان :

کتابخانه های عمومی، دگردیسی اطلاعات، فناوریهای اطلاعاتی، کتابداران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک