چکیده :

مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانه‌ای نماز بر کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز در دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش ‌آزمون- پس ‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه‌ی آماری این مطالعه را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره ابتدایی مدارس ناحیه یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داده است و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس دو کلاس از یک مدرسه برگزیده شد و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه، جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. روايي صوري و محتوايي را متخصصان موضوع تائيد کرده اند و پايايي آن با استفاده از آلفاي كرونباخ محاسبه شده است. نخست این پرسشنامه ها برای پیش آزمون بر روی افراد دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه یک ساعته و طی 35 روز آموزش چندرسانه ای نماز را دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه دوباره آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد تفاوت معناداری در سطح (01/0 >P) در میانگین نمرات مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی گروه آزمایش در پس آزمون وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، می توان آموزش مبتنی بر چندرسانه ای نماز را روشی مناسب و مؤثر در کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز دانش آموزان قلمداد کرد.

کلید واژگان :

چندرسانه ای آموزشی، نماز ، مهارت های شناختی، مهارت های عاطفی، مهارت های روانی- حرکتی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک