چکیده :

مسئولیت اجتماعیِ شرکتی را می توان ترکیبِ عوامل محیطی و اجتماعی در فعالیت هاي تجاري و تعامل آن ها با سهام داران، تعریف کرد. مسئولیت اجتماعیِ شرکتی در سال هاي اخیر توجه زیادي به خود جلب کرده است. شواهد از وجود رابطه مثبتی بین مسئولیت اجتماعیِ شرکتی و عملکرد مالیِ شرکت ها خبر می دهند. مشارکت در فعالیت هاي مسئولیت اجتماعی می تواند عملکرد مالیِ شرکت ها را افزایش دهد با این حال مطالعاتِ کمی به تاثیرِ مسئولیت اجتماعیِ شرکتی بر کارکنان به عنوان گروه مهمی از سهام داران، پرداخته اند. این مقاله درصدد است تا چالش هاي موجود در ادبیات را برطرف نماید. مطالعات پیشین در حوزه مسئولیت اجتماعیِ شرکتی نشان می دهند که مسئولیت اجتماعیِ شرکتی می تواند تعهد کارکنان به شرکت را افزایش داده و ارتباط مثبت H است. به منظور بررسیِ این تحقی ق، ارتباطِ مثبت بین مسئولیت اجتماعیِ شرکتی با عملکرد کارکنان را فرضیه 1 در نظر خواهیم گرفت. تحلیل رگرسیون بر H2A,H2B / منفیِ مسئولیت اجتماعیِ شرکتی با هزینه کارکنان را فرضیه هاي اساس انحراف معیار نشان می دهد که مسئولیت اجتماعیِ شرکتی ارتباط مثبتی با دو شاخصِ عملکرد کارکنان در سطح معنادار داشته و شرکتِ مستمر در فعالیت هاي مسئولیت اجتماعیِ شرکتی می تواند عملکرد افراد را بهبود بخشد. به بیان بهتر،کارکنان در حمایت می کنند. در فرضیه H شرکت هایی با مسئولیت اجتماعی، از بهره وري زیادي برخوردار اند. لذا یافته ها از فرضیهِ 1 به ارتباط مثبت و معناداري بین مسئولیت اجتماعیِ شرکتی و هزینه کارکنان دست یافته لذا می توان گفت ،H2A,H2B شرکت هایی با مسئولیت اجتماعی به کارکنان خود دستمزد هاي بسیار زیادي پرداخت می کنند. نتایج نشان می دهند شرکت هایی با مسئولیت اجتماعی به دنبال جذبِ کارکنانی با سطح سواد بالا و مهارت هاي مطلوب هستند. در نتیجه، این شرکت ها براي بالا بردن انگیزه کارکنان خود و حفظ آن ها در شرکت،از سیاستِ افزایش حقوق بهره می برند.

کلید واژگان :

مسئولیت اجتماعی شرکتی، عملکرد، کارکنان، هزینه



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک