چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونی‌های روستایی در زمینه مدیریت کارآفرینی به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق را مدیران عامل تعاونی‌های روستایی استان مازندران و کارشناسان آموزش اداره‌های تعاون تشکیل دادند. تعداد 183 مدیر عامل تعاونی‌های‌ روستایی و 54 کارشناس اداره‌های تعاون در استان مازندران به روش تمام‌شماری مورد تحقیق واقع شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار تحقیق توسط کارشناسان و اساتید در حوزه کارآفرینی تائید گردید. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ در دامنه 77/0 تا 98/0 مورد تائید قرار گرفت. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نیازهای آموزشی مدیران عامل از دیدگاه خودشان و سپس از دیدگاه کارشناسان با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص شد. در مرحله دوم به منظور تعیین سطح توافق مدیران عامل تعاونی‌ها و کارشناسان در خصوص نیازهای آموزشی آنها، از مدل کوادرانت استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت مالی و مدیریت استراتژیک به عنوان نیازهای آموزشی اولویت‌دار مدیران عامل تعاونی‌های روستایی در حوزه مدیریت کارآفرینی شناسایی و در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گرفتند. ضروری است تا متناسب با اولویت‌ها، آموزش‌های نظری و عملی به فراخور هر نیاز ارائه شود تا در نهایت ویژگی مدیریت کارآفرینی مدیران عامل تعاونی‌های روستایی ارتقا یابد و زمینه رشد و توسعه فعالیت تعاونی‌ها در بازار فراهم گردد.

کلید واژگان :

نیازسنجی آموزشی، مدیریت کارآفرینی، مدل بوریچ، مدل کوادرانت، تعاونی روستایی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک