مقالة حاضر آثار روابط سیاسی مالکیت - مدیریت و تلاش نظارتی حسابرسان را طبق انگیزة شهرت بر هزینههای نمایندگی ناشی از تضاد منافع بررسی کرده است. در این پژوهش از عکس نسبت کارایی داراییها بهعنوان شاخص هزینههای نمایندگی استفاده شده است. همچنین وجود ارتباطات دولتی در سطح ساختار مالکیت و ساختار هیئت مدیران شرکتها ملاک ارزیابی روابط سیاسی در نظر گرفته شده است. دادههای پژوهش 1038 مشاهدة شرکت - سال است که مشتمل بر 173 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورة زمانی ۶ساله از 1391 تا 1396 است. تحلیلهای آماری پژوهش با استفاده از الگوهای رگرسیون چندمتغیره طبق دادههای ترکیبی با اثرات ثابت و روش کمینة مربعات تعمیمیافته انجام شده است. طبق یافتهها شواهد نشان دادند روابط سیاسی تأثیر معنیدار مثبتی بر هزینههای نمایندگی دارد؛ اما شهرت و رتبة کیفی حسابرس تأثیر معنیدار منفی بر هزینههای نمایندگی دارد. تعامل روابط سیاسی و شهرت حسابرس نیز بر هزینههای نمایندگی تأثیر معنیدار منفی دارد. بهطورکلی با توجه به تضاد منافع بین مدیران و گروههای بهرهور و وجود مشکلات نمایندگی، حسابرسان با تمرکز بر انگیزة شهرت از تأثیر کاهنده و مالکان - مدیران دارای روابط سیاسی با تمرکز بر انگیزة منافع سیاسی از تأثیر افزاینده بر هزینههای نمایندگی برخوردارند. نتایج پژوهش در شناسایی عوامل مؤثر بر هزینههای نمایندگی مفید است.
کلید واژگان :تضاد منافع، هزینة نمایندگی، روابط سیاسی، شهرت حسابرس، فرضیة نظارت
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک