چکیده :

مقدمه:هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین نوروفیدبک برعملکرد و یادداری مهارت پرتاب دارت بود. مواد و روش¬ها: تحقیق از نوع نیمه تجربی و شامل یک گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. از میان داوطلبان 16 نفر به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و در دو گروه 8 نفره به صورت مساوی جای گرفتند. تمرینات نوروفیدبک به مدت 15 جلسه، هر هفته 3 جلسه انجام شد. پروتکل تمرینی گروه نوروفیدبک، آلفا/تتا در ناحیه PZ و پروتکل تمرینی تتا/SMR در ناحیه C3 بود. اطلاعات حاصل از پیش آزمون و پس آزمون و یادداری از طریق اجرای تکلیف معیار شامل 10 پرتاب دارت جمع آوری شد. از روش آماری dکوهن و تحلیل تک آزمودنی برای گزارش یافته های تحقیق استفاده شد. يافته¬ها: نتایج نشان داد که تمرین آموزش امواج مغزی آلفا/تتا و تتاSMR/ باعث افزایش عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب دارت در ورزشکاران مبتدی شد( (p≤0/05. از این امواج می توان برای افزایش عملکرد ورزشی و بالا بردن توجه و تمرکز استفاده کرد. بحث و نتيجه¬گيري: نوروفیدبک پتانسیل بالقوه ای در بازآموزی فعالیت امواج مغزی برای بالابردن عملکرد مطلوب در ورزشکاران در رشته های مختلف دارد و با کمک پروتکل های آلفا/تتا و تتاSMR/ می توان به ورزشکار در جهت افزایش عملکرد در ورزش هایی با نیاز های دقت بالا مانند پرتاب دارت کمک کرد.

کلید واژگان :

نوروفیدبک، آموزش امواج مغزی آلفا/تتا و تتاSMR/، پرتاب دارت.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک