چکیده :

کتابهای درسی مهمترین و پرکاربردترین رسانه آموزشی در نظام آموزش و پرورش ایران است . این پژوهش به بررسی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی دوره راهنمایی تحصیلی ، با تاکید بر رویکرد آموزش روش های پژوهش بر مبنای پژوهش محوری و حل مسئله می پردازد. این پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شده است . ابزار تحقیق تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی می باشد .جامعه آماری شامل کتاب های درسی دوره راهنمایی می باشد. نتایج بررسی تحلیل محتوای آموزشی کتاب های درسی مقطع راهنمایی نشان داد که محتوای آموزشی کتاب علوم پایه اول ، دوم و سوم تحصیلی ، کتب تعلیمات اجتماعی پایه اول و دوم و ریاضی پایه سوم دارای بیشترین شاخص پژوهش محوری می باشند و بیشتر به سمت پژوهش و حل مسئله گرایش دارند . کتاب دینی هر سه پایه تحصیلی و کتاب جغرافیای پایه اول دارای کمترین شاخص پژوهش محوری می باشند .

کلید واژگان :

پژوهش محوری، تحلیل محتوا، دوره راهنمایی تحصیلی، کتاب درسی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک