چکیده :

مدیریت زنجیره تأمین بر پایه دو اصل هماهنگی و همکاری، سازمان‌های یک زنجیره را از طریق به اشتراک‌گذاری و شفاف‌سازی اطلاعاتی با یکدیگر هماهنگ‌تر نموده و به همکاری برای کسب مزایای رقابتی بیشتر دعوت می‌نماید. مراکز آمادی نیروهای مسلح نیز، تعداد بسیار زیادی از سازمان‌ها را، در طول زنجیره تأمین خود دارا می‌باشند. مدیریت هماهنگ در این مجموعه حجیم و پیچیده بر پایه تسهیم اطلاعات و اعتماد میان شرکای تجاری برای برنامه‌ریزی مؤثر در بخش زنجیره تأمین و اقدام به یکپارچه‌سازی موفق درزمینهٔ زنجیره تأمین یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریتی می‌باشد. لذا تحقیق حاضر به‌منظور بررسی تأثیر اعتماد و به اشتراک‌گذاری اطلاعات بر تعهد رابطه‌ای بین اعضای زنجیره‌ی تأمین تدوین گردیده است. تحقیق حاضر پژوهشی کمی و از نوع تحقیقات توصیفی است؛ از حیث ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری تحقیق برابر 90 نفر از کارکنان یکی از مراکز آمادی نیروهای مسلح می‌باشد که با توجه به تعداد جامعه آماری از تمام شماری استفاده‌شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده گردیده و روایی و پایایی آن با استفاده از روش‌های مطرح ازجمله روایی محتوایی و همچنین آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان داد که اعتماد و به اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط اعضای زنجیره‌ی تأمین بر تعهد رابطه‌ای تأثیری مثبت و معناداری دارند. از سوی دیگر، آزمون رگرسیون نشان داد که 3/52 درصدی از واریانس تعهد رابطه‌ای به‌وسیله متغیرهای اعتماد و اشتراک‌گذاری اطلاعات تبیین می‌گردد.

کلید واژگان :

اعتماد؛ اشتراک‌گذاری اطلاعات؛ تعهد رابطه‌ای؛ زنجیره‌ی تأمین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک