چکیده :

هدف از اين پژوهش، بررسي سبك¬رهبري مديران مدارس استان مازندران و ارتباط آن با خلاقيت معلمین تربيت¬بدني بود. نمونة آماري شامل 1388 مدير و معلم تربيت بدني و ابزار اندازه¬گيري تحقيق شامل پرسشنامة ارزيابي سبك¬رهبري و پرسشنامة خلاقيت بود. نتايج نشان داد كه ميانگين نمرة سبك رهبري 4/131 (از حداكثر نمرة ممكن 200) بود. ميانگين نمرة معلمان تربيت بدني مرد از سبك رهبري حاكم 2/128 و در مورد معلمان زن تربيت بدني برابر با 3/125 بود. در مورد شاخص¬هاي سبك رهبري، ميانگين ادراك معلمان تربيت بدني از رهبري عمل¬گرايي مديران با حداكثر نمرة ممكن 40، 32/26 بود. ميانگين اين ادراك در معلمان مرد 54/26 و در معلمان زن 1/26 بود. در شاخص رهبري تحول¬گرا كه حداكثر نمرة ممكن آن 160 بود، ميانگين ادراك معلمان تربيت بدني 12/107 بود، ميانگين اين ادراك در معلمان مرد، 22/109 و در معلمان زن 02/105 بود. با توجه به يافته¬هاي تحقيق چنين استنباط مي¬شود كه همبستگي بين سبك رهبري و خلاقيت 54/0 بود که در سطح 01/0= P معني¬دار است. اين نتيجه مؤيد زيربناي نظري تحقيق است كه سبك رهبري به عنوان عامل تسهيل¬كننده و برانگيزنده به طور مستقيم و غيرمستقيم بر خلاقيت افراد اثر دارد.

کلید واژگان :

سبك رهبري، خلاقيت، تربيت بدني



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک