چکیده :

در جهان رقابتی امروز، راز بقا و موفقیت سازمان¬ها، درک ساختار رقابتی بازار است و شرکت¬ها به دنبال دستیابی به فروش بیشتر می¬باشند. کانال¬های توزیع در بازاریابی یکی از مباحث مهم و حیاتی برای شرکت¬ها بخصوص شرکت¬های پخش می¬باشد که داشتن اطلاعات لازم و کافی در این خصوص برای پخش بسیار جدی و مورد نیاز است. یکی از مهمترین چالش¬های مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی معبارهای موثر بر کانال توزیع مویرگی است که بیشترین تاثیر را در جذب و حفظ مشتریان بر کانال توزیع مویرگی دارد، تا بتواند با شناسایی و الویت¬بندی آنها به مدیریت شرکت در رابطه با تصمیم¬گیری های بازاریابی کمک رساند. اين تحقيق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقيقات توصيفی قرار می¬گيرد چرا که محقق به توصيف معيارهای موثر بر کانال¬های توزیع مویرگی در شرکت¬های پخش مواد غذایی کاله، گلا، لیآ می¬پردازد. در اين پژوهش از روش کتابخانه¬ای و پرسشنامه برای شناسايی معيارهای موثر بر کانال توزیع مویرگی استفاده شده است. از میان 200 کارشناس طبق جدول مورگان تعداد 127 عدد به عنوان نمونه مورد بررسی استفاده شده اند. نتايج نشان داد تبلیغات، قیمت یکسان در کل گستره توزیع و حاشيه سود بالا برای خرده فروش و عمده فروش به ترتيب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. همچنين در اين رتبه بندی پويايی بازار و معرفی مداوم محصول جديد، طول کانال توزيع و گستردگی پخش در نقاط دور دست کم اهميت ترين معيارها بودند.

کلید واژگان :

کانال توزیع مویرگی، بازاریابی، حاشیه سود، برند، نظم در توزیع



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک