چکیده :

بحران وضعيتي است كه يك تغيير ناگهاني در يك يا چند بخش از عوامل متغير يك سيستم ايجاد مي كند. مقاله حاضر با هدف ارزيابي و تأكيد بر نقش رسانه ها در مواجهه با بلاياي طبيعي در فرآيند مديريت بحران تدوين شده است. بحران ها در تمامي انواع خود، جزء جدايي ناپذير زندگي بشر هستند و روز به روز بر تنوع و تعدد آن ها افزوده مي شود. رسانه هاي جمعي، نقش انكارناپذيري در جامعه دارند و اين نقش در مواقع بروز بحران ها از جنبه هاي مثبت و منفي با اهميتي برخوردار است. در اين مقاله ابتدا، تعاريفي از بحران، انواع بحران و شاخص هاي اساسي بحران ارائه گرديد. سپس، تعاريفي نيز از مديريت بحران، الگوهاي مديريت بحران و فرآيند مديريت بحران مورد مداقه قرار گرفته است و نقش رسانه ها در مديريت بحران از مناظر رئاليسم، ماركسيسم و سازه انگاري پرداخته شده است. در ادامة مقالة حاضر به ضرورت و اهميت نقش رسانه ها در مواجهه با بلاياي طبيعي در مديريت بحران از قبيل: آموزش رسانه ها به جامعه، بسيج مردم و مسئولان براي تخليه و نجات آسيب ديدگان و افراد بحران زده، پشتيباني و اصلاح، شكل دهي به افكار عمومي، ايفاي نقش به مثابه بانك اطلاعاتي و ذخيرة دانش مديريت بحران، تدوين برنامه اي براي همراهي با مديريت بحران از طريق بازيابي و ارائه به موقع اطلاعات و تدوين برنامه هاي گوناگون به منظور هدايت مناسب كمك هاي مردمي به سوي مناطق بحران زده، بر حسب نوع و شدت وضعيت بحراني پرداخته شده است. نهايتاً، يافته ها بيان گرديده و بحث و نتيجه گيري و ارائة پيشنهادات صورت گرفته است.

کلید واژگان :

مديريت بحران، رسانه ها، نقش، بلاياي طبيعي و سوانح



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک