چکیده :

استفاده‌پذیری یکی از مهمترین رویکردها در ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی است. با این‌حال، بنا به دلایلی همچون گرایش به دیدگاه لذت‌گرایی، توجه به مفهومی تحت عنوان "تجربه کاربر" در طراحی، ارزیابی و بهبود عملکرد نظام‌های اطلاعاتی مطرح شده است. بسیاری معتقدند استفاده‌پذیری برای ارزیابی و بهبود محصولات فناورانه کافی نیست و پژوهشگران از درک آنچه کاربران تجربه می‌کنند، دور شده‌اند. مفاهیمی همچون درگیرکردن کاربر در طراحی محصول و توجه به ارزش‌های وی در این مفهوم در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله با اشاره به مولفه‌های کارکرد و استفاده‌پذیری و تمایز آن با تجربه کاربر، به تبیین سه مولفه اساسی در ارتباط با محصولات فناورانه، و تشریح تفاوت بین استفاده‌پذیری و تجربه کاربر بپردازیم. در ادامه تکنیک نردبان‌سازی را بعنوان یکی از رویکردهای بررسی تجربه کاربر با ارائه یک نمونه از استفاده از این تکنیک معرفی می‌شود. در پایاننیز برخی پژوهش‌های تجربه کاربر در کتابخانه دیجیتالی مطرح می‌شود.

کلید واژگان :

تجربه کاربر؛ استفاده‌پذیری؛ کتابخانه دیجیتالی؛ نردبان‌سازی؛ نظریه وسیله هدف



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک