چکیده :

وجود یادگیری‌های متنوع به عنوان تجربه¬ای از فراگیری و آموزش برای ارتباط و زندگی، در اجتماع در حال تغییر پذیرفته شده است. چرا که برای پیشرفت جامعه و ایجاد تغیر در عرصه آموزش و یادگیری و همچنین ایجاد جامعه-ای دانش محور چنین فرایندی ضروری می‌نماید. یکی از تکنولوژی‌های جدیدی که امروزه مطرح شده، استفاده از یادگیری‌های سیار(Mobile Learning) است. یادگیریی که، یکی از عام‌ترین ابزارهای آن موبایل است. در این مقاله، بعد از ارائه یک سری مقدمات، یادگیری سیار، ویژگی‌ها، مزایا و چالش‌های که این تکنولوژی با آن روبه رو است، بیان شده و در ادامه، الزاماتی که در طراحی یک سیستم یادگیری سیار باید رعایت گردد، نیز ارائه شده است. همچنین یادگیری سیار و ارتباط آن با تفکر انتقادی بیان شده است. چرا که در سال‌های اخیر صاحب نظران تعلیم و تربیت از تاکید زیاد مدارس و محیط‌های آموزشی بر انتقال صرف مواد آموزشی به دانش¬آموزان انتقاد نموده و در مقابل، پرورش بیشتر مهارت‌های اندیشیدن، ایجاد تفکری پویا و انتقادی را در یادگیرندگان خود خواستارند. بنابراین، از آنجایی که تفکر انتقادی می‌تواند نقش مهمی در فرایند تعلیم و تربیت بازی کند، این امر در تکنولوژی‌های جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرید. باتوجه به این عوامل در قسمت نتیجه گیری، یک سری پیشنهادات در خصوص تکنولوژی مذکور و مفاهیم آن ارائه گردیده است.

کلید واژگان :

یادگیری سیار، طراحی محیط یادگیری سیار، تفکر انتقادی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک