چکیده :

عملکرد درست خانواده در هر یک از مرحله های مختلف زندگی منتهی به سلامتی خانواده و در مقابل آن عملکرد ناسالم آن منتهی به نمایان شدن عوارض و آسیبهای مختلف خانوادگی و از جمله طلاق می شود. دست یافتن به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده وتحقق خانواده سالم منوط به بهره مندی افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط پسندیده با یکدیگر است. هدف از تحقيق حاضر بررسي تاثیرقابلیتها و خودکارآمدی کارآفريني(انگيزه پيشرفت، خلاقيت، ريسک پذيري، استقلال طلبي، منبع کنترل) و آموزش مهارتها و سبک زندگی بر ابعاد سلامت خانواده و عملکرد خانواده دانشجويان متأهل شهر اراک در سال تحصيلي 97-96 بود. روش تحقيق مورد استفاده توصيفي- همبستگي بود. جامعه آماري شامل 150 نفر از دانشجويان متأهل کارشناسي دانشگاه هاي شهر اراک بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب باحجم 108 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديد. ابزارهاي پژوهش، پرسشنامه های خانواده سالم (HFQ) ، عملکرد خانواده (FAD)، سبک زندگی (LSQ)، خودکارآمدی کارآفرینی ولینان و چن و لورز بود. روايي صوري و محتوايي پرسشنامه ها توسط متخصصان بررسي و ضريب پايايي آنها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ به ترتيب 93/0 و 89/0 بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بين آموزش مهارتها و سبک زندگی و خودکارآمدی کارآفريني با متغیرهای ابعاد سلامت خانواده (گذراندن اوقات فراغت به همراه خانواده (229/0=r و017/0p≤)، مهارتهاي مشورت و تصميم گيري مناسب(320/0=r و01/0p≤)، فراهم سازي بستر رشد(203/0=r و035/0p≤)، فرزندپروري مناسب(287/0=r و03/0p≤)، سلامت جسماني و رواني اعضاء(428/0=r و000/0p≤)، عوامل شناختي مثبت و منطقي(198/0=r و040/0p≤) و عملکرد خانواده (ارتباط(282/0=r و03/0p≤)، نقشها (452/0=r و000/0p≤)، همراهي عاطفي(208/0=r و031/0p≤)، کنترل رفتار(245/0=r و011/0p≤)، عملکرد کلي(399/0=r و000/0p≤))، حل مشکل(545/0=r و000/0p≤)) رابطه معنادار وجود دارد. همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش مهارتها و سبک زندگی و قابلیتها و خودکارآمدی کارآفرینی باعث بهبود و ارتقاء سلامت خانواده و عملکرد خانواده است.

کلید واژگان :

سبک زندگي، خودکارآمدی کارآفريني، عملکرد خانواده، آموزش مهارتها، سلامت خانواده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک