چکیده :

بازارگرايي در صنعت بيمه يك فرهنگ كسب و كار است كه مي توان از آن بعنوان ابزاري براي پشتيباني ارائه خدمات مورد نياز مشتريان نام برد. هدف از انجام اين پژوهش ارزیابي اثرات رابطه گرايي و كيفيت خدمات گرايي بر عملكرد بازار و اثرات نقش ميانجي اين متغيرها در رابطه بين بازارگرايي و عملكرد بازار مي¬باشد. به این منظور، شش فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 35 سؤال استفاده شد و بین 220 نفر از نمایندگان بیمه آسیا در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش مدل¬یابی معادلات ساختاری و بطور مشخص تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بطوركلي بين بازارگرايي و عملكرد بازار رابطه معناداري وجود دارد و متغيرهاي ذكر شده بر اين رابطه تأثير بسزايي دارند. در انتها نیز متناسب با هر یک از این عوامل، پیشنهاداتی جهت توسعه بازارگرایی در شرکت های ارائه کننده خدمات بیمه ارائه گردید.

کلید واژگان :

بازارگرايي، رابطه گرايي، كيفيت خدمات گرايي، عملکرد بازار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک