چکیده :

در فرآيند تغييرات سريعي كه به واسطه تكنولوژي هاي ارتباطي در بستر اقتصاد دانش محور ايجاد شده است، تفكر سنتي قدرتِ بازو، جاي خود را به قدرت فكر و دانش داده است و ارزش كارآفرينان را در فعاليت هاي اقتصادي جهان روزافزون و لزوم توجه به كارآفريني وتوسعه آن را بيش از پيش كرده است. پژوهش حاضر تلاش دارد به بررسی عوامل تعیین کننده تمایل به کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه بپردازد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دو استان آذربایجان شرقی و اصفهان را دربر می گیرد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است و از نظر هدف، کاربردی می باشد. نتایج پژوهش در دو استان، در مجموع نشان داد؛ ویژگی های جاذبه شخصی، متغیرهای بیرونی جمعیت شناختی، درک هنجارهای اجتماعی، کنترل رفتاری درک شده؛ جزءِ عوامل موثر تمایل بر کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه ها بوده و بر تمایل به کارآفرینی افراد بطور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، دانشجویان، تمایل به کارآفرینی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک