چکیده :

اثر بخشی دانشگاه فرهنگیان، در گرو کارایی فارغ التحصیـلان آن است. بخشی از این موضوع، به منابع درسـی و شیوه های آموزشی درون این دانشگاه و بخشی دیگر، به شرایط حاکم بر مدارس و خانواده ها مربوط می شود که تا چه حدی با این برنامه ها همراهی داشته باشند. این موضوع باید به طور مستمر مورد بررسی و پایش قرار گرفته و نارسایی های آن رفع گردد. در این مقاله بررسی کارایی معلمان آموزش ابتدایی در تدریس مطالعات اجتماعی مورد نظر بوده است. به این منظور، به بررسی نظرات 71نفر از دانشجویان رشته ی آموزش ابتــدایی مرکز آموزش عالی شهید دکتر آیـت نجف آباد که به تازگی فارغ التحصیل شده و در مدارس استان اصفهان مشغول به کار شده اند، پرداخته شده است. برای این پژوهش، یک پرسشنامه شامل 20پرسش بسته پاسخ در 6گروه موضوعی و 5سوال باز پاسخ طراحی شده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از سوالات بسته پاسخ با استفاده از نرم افزار SPSSو نتایج به دست آمده برای سوالات باز پاسخ از روش پنج مرحله ای "ین" جمع بندی و تحلیل گردیده است. نتایج به دست آمده گواه آن هستند که معلمان تازه کار، آموزش های دانشگاه فرهنگیان در قالب دروس تخصصی مطالعات اجتماعی، کارورزی، فن آوری اطلاعات و علوم تربیتی را مفید و هنـگام تدریس دروس مطالعات اجتماعـی در مدرسه تاثیر گذار دانسته اند؛ اما نسبت به ارایه ی تئوری دروس علوم تربیتی در دانشگاه، انتقاد داشته و خواستار آموزش های عملی و کاربردی تری بوده اند. این افراد عموما" اظهار داشته اند که زمان در نظر گرفته شده برای "بررسی کتب مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی" بسیار محدود بوده و آن ها مجبور شده اند که با شرکت در دوره های آموزشی کتاب های جدید التالیف و استفاده از راهنمایی های همکاران خود و کتاب های راهنمای معلم، آمادگی حضور در کلاس را پیدا کنند. همچنــین، آن ها از همراهی مدیران و کادر مدرسـه با برنامه های خود رضایت متوسط و از همکاری خانـواده ها رضــایت کامل داشته اند

کلید واژگان :

دانشگاه فرهنگیـان، آموزش ابتدایـی، درس مطالعات اجتماعـی، کارایی فارغ التحصیلان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک