چکیده :

گسترش فرايند فناوري اطلاعات و ارتباطات، منجر به تحوّل و دگرگوني در ابعاد مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي شده است. ويژگي¬هاي جامعه شبكه¬اي همچون اقتصاد، اطلاعاتي، فرهنگ مجازي و كاهش اهميّت زمان و مكان در تعاملات اجتماعي، ويژگي متمايز به هزاره سوم بخشيده است كه اصل بنيادين آن اهميّت محوري فرد در عرصه فعاليّت هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي با بهره گيري از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي است. گسترش فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه¬های ماهواره¬ای، گسترش راه¬های ارتباطی و رشد کافی نت¬ها و کلوپ¬های مختلف در منطقه و رشد شهرنشینی از پدیده¬های هستند که به تغییرات عمده¬ای در ارزش¬ها و نگرش¬ها و شیوه¬های زندگی افراد منجر گشته و تغییرات هویّتی، بویژه در دانش¬آموزان و جوانان ایجاد کرده است. این مقاله ضمن بررسی نظرات جامعه شناختی فناوری اطلاعات، اینترنت و هویّت فرهنگی دانش آموزان، نوجوانان و پدیده اعتیاد به اینترنت، ابعاد شناختی و ارزشی هویّت، اینترنت و هویّت نوجوانان در مدارس، در پایان پشنهادها و راهکارهایی در جهت بهبود آموزش و ارتقای کیفی محتوای برنامه درسی به هویّت در راستای علمی و کاربردی و توجّه بیشتر به آسیب های اینترنتی بین دانش آموزان ارائه مي¬شود.

کلید واژگان :

اینترنت، هویّت دانش آموزان، فرهنگ، نظام آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک