چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قابلیت های راهبردی بر عملکرد کسب و کارهای نوپای ناب با نقش میانجی مدیریت دانش انجام گرفت که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق مدیران شرکت های استارت آپی مستقر در پارک علم و فناوری استان تهران بودند که بر اساس اطلاعات پارک علم و فناوری استان تهران در سال 1399 تعداد این شرکتها 144 مورد بوده اند. روش نمونه¬گیری در دسترس(قضاوتی) و حجم نمونه 165 مدیر شرکت های استارت آپی مستقر در پارک علم و فناوری استان تهران بودند. به منظور جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که روایی سازه آن به کمک روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.893 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس مدلسازی معادله ساختاری صورت گرفت. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که قابلیت های راهبردی بر مدیریت دانش و عملکرد کسب و کارهای نوپای ناب تاثیر دارد. همچنین مدیریت دانش عملکرد کسب و کارهای نوپای ناب تاثیر دارد و قابلیت های راهبردی از طریق مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کارهای نوپای ناب تاثیر می گذارد. بنابراین شرکت های استارت آپی مستقر در پارک علم و فناوری ضمن تقویت قابلیت های راهبردی، باید نظام مدیریت دانش را نیز در شرکت ها پیاده سازی و تقویت نمایند.

کلید واژگان :

قابلیت های راهبردی، مدیریت دانش، عملکرد سازمانی، کسب و کارهای نوپای ناب.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک