چکیده :

مکتب شهيدسليماني، همان مکتب مديريت اسلامي است كه بخوبي توانسته در عرصه عملياتي، عمده ويژگيهاي آن را محقق سازد. مکتب ایشان یک مکتب تخصصی، فقهی، فلسفی یا سیاسی نیست، بلکه یک «مکتب تربیتی» است. خاصیت این مکتب تأثیر بر شخصیت آدمی و جهت‌دهی به رفتار و بینش او دارد و انسان‌ساز است. در این پژوهش از روش فراترکیب، که یکی از انواع پژوهشهای فرامطالعه است، استفاده شد. در قدم اول با کلیدواژه های مختلف در مهمترین بانکهای اطلاعاتی پژوهشها و مقالات در کشور جستجو، و 47 اثر در زمینه مکتب شهید سلیمانی و مدیریت جهادی شناسایی گردید و نهایتاً تعداد 25 اثر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش کاربردی- اکتشافی، با رویکرد کیفی و با هدف طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی با تاکید بر الگوی تربیت کننده مدیران جهادی تمدن ساز در جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بر این اساس در بخش اول پژوهش به‌منظور طراحی الگوی مذکور، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و باروسو(2007) استفاده‌ گردید. بدین ترتیب که بعد از شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های مکتب شهید سلیمانی با تاکید بر مدیران جهادی اکتشاف گردید و سپس برای ارزیابی روایی و پایایی آن، در بخش بعدی پژوهش با استفاده از نظرات 15 نفر از خبرگان که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند و ارزیابی ضریب نسبی و شاخص روایی محتوا (CVR-CVI)، تبیین و الگوی مکتب شهید سلیمانی میسر گردید. از بخش‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که تعداد 4 بُعد، 15مؤلفه‌ و 158شاخص‌ استخراجی از طریق روش فراترکیب در الگوی مکتب شهید سلیمانی بوسیله جامعه هدف مورد تائید قرار گرفت. این ابعاد شامل چهار بُعد «نظام شخصیتی»، «نظام اعتقادی»، «نظام سیاسی» و «نظام مدیریتی و اقتصادی» می باشند. پیشنهاد شد مدیران عالی از ویژگیهایی شاخص همچون روحیه انقلابی، وحدت آفرینی بین مسئولان و مسئولیت پذیری این شهید تأثیر بیشتری بپذیرند.

کلید واژگان :

الگو، مکتب، شهید سلیمانی، مدیران جهادی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک