چکیده :

بیماری های واگیردار در ادوار مختلف تاریخی، هزینه های مالی و جانی بسیاری را بر جوامع تحمیل کرده است و اپیدمی آنها همیشه با تهدیدهایی توأم است؛ که کسب و کارها را گاهاً به نابودی می¬ کشاند. برخی از کسب و کارها متلاطم شدن محیط را تهدید جدی و برخی نیز که از منظر فرصت می انگارند. با این حال تلاطمات محیطی همواره با فرصت هایی نمود پیدا می کند؛ ویروس کرونا و شیوع آن نیز که هم اکنون جوامع انسانی را درگیر خود ساخته، از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس هدف این مطالعه ارائه الگویی برای تاب آوری استراتژیک کسب و کارهای نوپا در شرایط تلاطمات محیطی ناشی از همه گیری ویروس کرونا است؛ تا بتوانند بقاء و پایداری خود را حفظ کنند. در این راستا، با مروری بر ادبیات نظری، فرصت¬های آشکار و پنهان اپیدمی ویروس کرونا شناسایی و الگویی برای تاب آوری استراتژیک ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که پذیرش واقعیت، تحمل پذیری ابهامات، تشکیل تیم‌های کاری و شبکه¬سازی، تصمیم‌گیری های عقلائی مبتنی بر تحلیل محیطی، شناسایی نقاط اهرمی شرکت¬ها و اقدامات کارآفرینانه مهمترین عواملی هستند که موجب استقامت بیشتر کسب و کارها می شود.

کلید واژگان :

تاب آوری استراتژیک، تلاطمات محیطی، ویروس کرونا(کووید-19)، کسب و کار نوپا.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک