چکیده :

امروزه با افزايش چشمگير حجم اطلاعات و توسعه وب، نياز به روش ها و تکنيک هايي که بتوانند امکان دستيابي کارا به داده ها و استخراج اطلاعات از آنها را فراهم کنند، بيش از پيش احساس مي شود.وب کاوي، فرآيند کشف اطلاعات ، دانش ناشناخته و مفيد از محتوی وب و هایپرلینکها می باشد[1] که به منظور بررسی رفتار کاربران به هنگام دستیابی به وبسایتهای مختلف به هنگام کاوش و گشت و گذار در اینترنت می تواند به کار رود. روش هاي وب کاوي بر اساس آن که چه نوع داده اي را مورد کاوش قرار مي دهند، به سه دسته شامل: کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب تقسيم بندی می شوند. این مقاله ابزارهای کاوش محتوای وب را به دو دسته عمده شامل ابزارهای تجاری و غیر تجاری تقسیم کرده و سعی دارد تا حد ممکن به بررسی این ابزارها پرداخته و مزایا و معایب استفاده از هر یک از آنها را بیان کرده و ضمن بیان تواناییها و قابلیتهای هر یک از ابزارها، برای محققین مختلف از جمله برای دانشجویان یا افرادی که به منظورهای خاصی اقدام به استفاده از این ابزارها می کنند و زمان کافی برای تست قابلیتها و تواناییهای هر یک از ابزارها به طور منحصربفرد ندارند، ایده ای کارا برای تشخیص و انتخاب بهترین ابزار از بین ابزارهای ممکن برای نیل به اهداف مورد نظرشان را فراهم آورد. نکته متفاوت این کار تحقیقی با کارهای دیگر انجام شده در این زمینه، آن است که در این کار سعی داریم تا به طور عملی و ملموس به بررسی کارایی و نحوه کارکردن با هر یک از ابزارها بپردازیم و راهنمایی های واضح و ساده ای برای افراد برای نحوه کار کردن با این ابزارها و انتظارات قابل برآورد با هر یک از این ابزارها را ارائه بدهیم.

کلید واژگان :

وب کاوی;کاوش محتوایی وب، ابزارهای تجاری کاوش محتوایی وب، ابزارهای غیر تجاری کاوش محتوایی وب



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک