چکیده :

مقدمه: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی می‌باشد که عوامل مختلفی مثل سن، جنس و وضعیت اقتصادی - اجتماعی در بروز و شیوع آن موثر هستند. افسردگی منجر به اختلال در عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و بین فردی می شود. شیوع افسردگی در نوجوانان10 تا 70 درصد می باشد و عوامل خطر ساز متعددی از جمله عدم ارضای نیازها برای این اختلال مطرح است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع و شدت افسردگی در دانش آموزان زیر 18 سال انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر مقاله مروری است که با بررسی و جمع‌بندی مقاله‌های متعدد از بانک‌های اطلاعاتی و سایتهای معتبر علمی Google scholar، magiran، Sid، PubMed،embase، up to date، iranmedex وسایر منابع معتبر علمی با کلیدواژه های شیوع، شدت، افسردگی Prevalence, severity, depression طی سال های 1995 تا 2015 انجام شد. نتایج: نتایج مطالعات مختلف انجام شده نشان داد که تا 42.9 درصد دانش آموزان جامعه مورد مطالعه داری افسردگی هستند. شدت افسردگی در آنان به ترتیب افسردگی خفیف برابر تا 3/19% ، افسردگی متوسط بین 30 تا 5/32% و افسردگی شدید تا 4/16% بود. در مطالعاتی چند دانش آموزان گروه ریاضی فیزیک کمترین و دانش آموزان گروه فرهنگ و ادب بیشترین شیوع علائم افسردگی را واجد بودند. همچنین، رابطه ضد و نقیضی بین افسردگی دانش آموز با سن دانش آموز، سن و شغل والدین، تحصیلات مادر و سال تحصیلی مشاهده شد. نتیجه گیری: اجرای کارگاه ها و برنامه های آموزشی برای دانش آموزان، والدین و معلمان می تواند کارساز باشد. حضور متخصصان روان شناسی در مدارس به عنوان مشاور خانه و مدرسه یکی از برنامه های موثر حمایتی است که بهتر مورد توجه مسئولین نظام آموزشی قرار گیرد.

کلید واژگان :

شیوع، شدت، افسردگی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک