چکیده :

هدف: سوءرفتار با كودكان پديده جديدي نيست و در هر مليت و فرهنگ به اشكال مختلف وجود دارد. آسيب‌رساني بدني و رواني، سوء رفتار يا رفتار مسامحه گرانه و نادرست، كودك آزاري اطلاق مي‌شود كه سلامتي و آسايش و تحصیل كودك آسيب مي‌بيند. کودک‌آزاری از جمله مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی در تمام کشورهاست که متأثر از مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و برخی ویژگی‌های کودکان می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع کودک آزاری و برخی از علل جمعیت ‌شناختی تاثیرگذار بر روی آن در مدارس راهنمایی انجام شد. روش کار: این مطالعه مروری با جستجو در سایت های علمی Google scholar،Cochrane Library ، magiran، Sid، PubMed، up to date و iranmedex با کلیدواژه های شیوع، کودک آزاری، کودکان، آزار عاطفی، آزار جسمی Prevalence, child abuse, children, emotional abuse, physical abuse طی سال های 1995 تا 2015 انجام شد. نتایج: نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که تا 78 درصد از دانش‌آموزان آزار عاطفی، بین 52 تا 56 درصد آزار جسمی و تا 42 درصد غفلت را گزارش کردند. آزار عاطفی رابطه مستقیم با تعداد فرزندان خانواده و سن مادر و رابطه معکوس با رتبه تولد و تحصیلات پدر نشان داد. آزار جسمی با فوت یکی از والدین، سن مادر و تعداد فرزندان خانواده رابطه مستقیم نشان داد. ارتباط مستقیم بین غفلت با جنسیت و تعداد فرزندان خانواده مشاهده شد. آزمون آمار ارتباط معناداری بین آزارها با تحصیلات ،شغل،اعتیاد و طلاق والدین نشان داد. نتیجه گیری: نتایج مطالعات ضرورت پايش كودكان، تدوين قوانين حمايت از كودكان و ايجاد مراكز حمايتي و آموزش والدين در كاهش كودك آزاري را نشان می دهد .همچنین یافته‌‌ها نشان‌دهنده شیوع بالای کودک‌آزاری به ویژه آزار عاطفی در دانش‌آموزان این مقطع می‌باشد. لذا بدیهی است آموزش‌های لازم به والدین در زمینه شیوه‌های تربیتی صحیح، در جهت کاهش کودک‌آزاری گام برداشت.

کلید واژگان :

شیوع، کودک آزاری، کودکان، آزار عاطفی، آزار جسمی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک