جناب آقای دکتر حسنعلی آقاجانی
 
 با سلام
 
 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.
 

1- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.
 
 در تیر ماه سال 1345 هجری شمسی در منطقه پازوار(روستای کاسه­ گرمحله) از توابع شهرستان بابلسر به دنیا آمده ام و دوران مدارس ابتدایی و راهنمایی خود را در روستای محل تولد و روستای هم­جوار درزی­کلا، و دوران دبیرستان را در دبیرستان شهید بهشتی منطقه میربازار از توابع شهرستان بابلسر سپری نموده و در سال 1363 موفق به اخذ دانشنامه دیپلم گردیدم. همزمان با تحصیل در دوران دبیرستان در سالهای اولیه بعد از انقلاب اسلامی تا سال 1363، همراهی و عضویت در مجامع مذهبی روستا و نیز عضویت در سازمان بسیج مستضعفین محل را در کارنامه خود دارم. در سال 1363 برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی، پس از قبولی در کنکور سراسری، وارد دانشگاه شهید چمران اهواز شده و در سال 1366، با طی هفت ترم تحصیلی، موفق به اخذ دانشنامه لیسانس شده و طی سالهای 1367-1369 خدمت مقدس سربازی را بمدت یکسال در سپاه پاسداران ناحیه مازندران و یکسال نیز در منطقه جنگی جنوب در پادگان شهید جعفرزاده اندیمشک به انجام رسانیدم.
از سال 1369 بمدت 2 سال بعنوان کارشناس امور بازرگانی در شرکت پایساز(Paysaz)(شهید سلطانی) وابسته به شرکت شیمیایی و صنعتی چیودای(Chioda) ژاپن به کار مشغول شد. در همین سال همزمان پس از قبولی در کنکور سراسری کارشناسی ارشد با رتبه دو(2) برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش صنعتی وارد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شده و در سال 1372 موفق به اخذ دانشنامه فوق لیسانس گردیدم.
طی سالهای 1372-1375 بعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام خمینی(نیروی دریایی) نوشهر مشغول خدمت شده، همزمان به مدت یکسال عهده­ دار سمت معاون دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی نیز بوده و در سال 1375 پس از قبولی در کنکور دوره دکتری مدیریت تولید و عملیات وارد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شده و در سال 1381 موفق به اخذ دانشنامه دکتری شده و از سال 1381 تاکنون نیز بعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در دانشکده علوم اقتصادی و اداری مشغول خدمت می­باشم.
از سال 1384 تا سال 1391 ریاست مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران را عهده­ دار بوده، و از مهر ماه 1391 تاکنون مدیریت و راهبری مرکز رشد واحدهای فن­آوری دانش ­بنیان دانشگاه مازندران انجام می­دهم.
همچنین در سالهای 1386، 1390 و 1393 بعنوان پژوهشگر نمونه استان مازندران، در سالهای 1387، 1393 بعنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه مازندران، و در سال 1392 بعنوان مدیر فناور برتر استان مازندران انتخاب شده ام. در سالهای 2010 و 2012 برنده بهترین مقاله سال در مورد کارآفرینی و مدیریت کسب ­وکار در دهمین و یازدهمین کنفرانس بین­ المللی کارآفرینی مربوط به دانشگاه (Essex) انگلستان و اتحادیه اقتصادی(OECD) شده ام.
 
2- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیت های علمی شما داشته است؟
 
 دکتر محمد مدرس یزدی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف که استاد راهنمای فوق لیسانس و نیز استاد برخی دروس من در دوره دکتری بوده، دکتر محمدرضا مهرگان که از اساتید دوره فوق لیسانس من بوده، و دکتر احمد جعفرنژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که استاد راهنمای دوره دکتری من بوده است.
 
3- عمده‌ترین منابعی که از آن‌ها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟
 
بیشتر علاقمندم بر روی مباحث و موضوعات جدید مرتبط با رشته­ ام متمرکز شوم. و منابع مورد استفاده من به ترتیب عبارتند از:
1- مسائل و چالشهای دنیای واقعی که در قالب سخنرانیهای مسئولین، اولویتهای تحقیقاتی سازمانها، نکات جدید ارائه شده در همایشها و . . هستند. 2- مقالات دریافتی از بانکهای اطلاعاتی معتبر، 3- کتابهای جدید منتشره. 4- مطالب سایتهای مختلف.
 
4- بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران  به چه صورت میبینید؟ يكي از مطالبي كه اخيراً برآن تاكيد مي‌شود كاربرد نتايج تحقيقات كاربردي و چرخة ايده تا محصول مي‌باشد، تا چه حد فکر میکنید مقالات شما این چرخه را طی می کنند؟


 تاکنون دانشگاههای دنیا سه نسل را پشت سر گذاشته اند: آموزش محور، پژوهش­ محور، فناوری محور یا همان اشتغال محور. بیشترین تلاش و مطالعات من در زمینه دانشگاههای نسل سوم یا همان فناوری محور است. زیرا این موضوع نیاز اساسی و مهم کشور است. آموزش و پژوهش باید در خدمت فناوری باشند تا تبدیل به ثروت(اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی) شوند. متأسفانه در کشور ما مشاهده می شود که صرفاً تأکید بر آموزش و پژوهش می شود. بگونه ­ای که رشد تولید علم در ایران طی 10 سال اخیر بگونه­ ای ناموزون بسیار بالا بوده است تا آنجا که از کشورهای رقیب و همطراز ما مثل ترکیه بسیار فراتر رفته ایم. و این همان چیزی است که به رشد موشکی تولید علم ایرانیها تعبیر شده است. و این یکی از مهمترین علل وضعیت نامطلوب فضای کسب و کار دانشی(رتبه 130 بین 185 کشور دنیا) در ایران است. البته پژوهش خوب است اما باید در خدمت فناوری قرار گیرد تا تبدیل به ثروت شود و این همان چیزی است که سوق به سمت اقتصاد دانش­ بنیان، اشتغال دانش­ بنیان، کسب و کارهای دانش بنیان و . . . تعبیر می شود. 
 
5 - چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟


 بطور خلاصه باید گفت که پژوهش باید در خدمت فناوی و یا همان خلق و استمرار کسب و کارهای دانش بنیان قرار گیرد. کسب و کارهای دانش بنیان چهار ویژگی نوآورانه، تقاضامحوری، قابلیت تجاری سازی، و رقابتی بودن در بطن خود دارند. به نظر من باید فضای فکری و فرهنگی کشور در راستای توجه به پژوهش بخصوص از نوع کاربردی و فناوری محور بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اما متأسفانه می بینیم که در کشور ما کوتاه ترین دیوار همان دیوار تحقیقات است. دانشجویان و پژوهشگران جوان نیز باید دقیقا 4 ویژگی را در پژوهش های خود در نظر بگیرند.
 
6- دیروز، ‌مسیر امروز را چگونه می‌دیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


 به اعتقاد اینجانب روند پژوهش در ایران در حال گذر از یک مرحله حساس بوده و در حال پوست اندازی است. دیگر پژوهشهای غیر کاربردی مورد توجه قرار نخواهند گرفت. تقاضا محور نبودن تحقیقات در ایران باعث شده تا پژوهشها نتوانند جایگاه شایسته خود را بیابند. همواره در ایران پژوهش یک کالای لوکس بوده است. اما پیش بینی من این است که در آینده اینگونه نخواهد بود. و فقط تحقیقاتی اجرایی خواهند شد که تقاضا محور بوده و بتوانند قابلیت تجاری شدن داشته باشند.
 
7- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.


  شبکه شروع بسیار خوبی داشته است. تنها دغدغه من استمرار فعالیت آن است. باید فعالیش را اقتصادی کنید تا ماندگاری داشته باشد. شبکه می تواند کاری شبیه مؤسسه تامپسون را انجام دهد و در کل کشور و شاید هم کل جهان فعالیت خود را گسترش دهد. بعنوان مرجعی باشد که داده های لازم را برای مدیریتهای کلان بمنظور تصمیم گیری بهتر فراهم کند.
 

  در پایان از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، كمال تشكر را داريم.