جناب آقای دکتر ابوالفضل شاه آبادی

 

  با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.



۱- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

 اینجانب ابوالفضل شاه­آبادی در روستای جونوش فراهان از توابع  شهرستان فرمهین استان مرکزی بدنیا امدم . زادگاه  اینجانب مکان مذهبی است و حد اقل دو ماه در سال (محرم و رمضان) در مساجد مراسم مذهبی برگزار می شد که در این مراسم بصورت مستمر شرکت می کردم. تا کلاس پنجم ابتدایی در روستای جونوش و هفت سال دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه راهنمائی و دبیرستان شهید بهشتی روستای عزیزآباد (همجوار روستای جونوش) تحصیل نمودم. مقطع کارشناسی را در رشته علوم اقتصادی دانشگاه تهران طی سالهای 1367 لغایت 1371  و کارشناسی ارشد با رتبه اول در رشته علوم اقتصادی دانشگاه تهران طی سالهای 1371 لغایت 1374  و مقطع دکتری را در رشته علوم اقتصادی (گرایش اقتصاد بین الملل و توسعه اقتصادی) دانشگاه تربیت مدرس  تهران طی دوره 1374 لغایت 1380 تحصیل نموده و با رتبه دوم موفق به اخذ درجه دکتری و صلاحیت مدرسی گردیدم. طی دوره 1377 لغایت 1379 در وزارت بازرگانی به عنوان سرپرست کمیته اقتصادی مشاور عالی وزیر بازرگانی و طی دوره 1380 لغایت 1385 به عنوان مشاور معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی مشغول خدمت بوده و از ابتدای سال 1385 تاکنون عضو  هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان می باشم . در سال 1389 به مرتبه دانشیاری ارتقاء مرتبه یافته و تاکنون برخی  عناوین به شرح زیر در جشنواره های پژوهشی بدست آورده ام:

پژوهشگر برتر دانشگاه و استان همدان به مدت دو سال متوالی

پژوهشگر برتر دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا به مدت دو سال متوالی

پژو هشگر برتر گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا به مدت شش سال

انتخاب رساله دکتری در جشنواره ملی بهره وری توسط سازمان ملی بهره وری ایران

همچنین اینجانب تاکنون موفق به چاپ و پذیرش حدود 100 مقاله علمی- پژوهشی و بیش از سی مقاله علمی ترویجی و بیش از شصت مقاله همایشی ملی و بین المللی شده ام. که براساس پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) دارای 5 مقاله پر استناد می باشم. در حاضر با بسیاری از مجلات علمی پژوهشی رشته اقتصاد و مجلات بین رشته ای در حوزه علوم انسانی همکاری مستمر دارم.

 
۲- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیت های علمی شما داشته است؟

 بسیاری از اساتیدی که در دانشگاهها با آنها اشنا شده و افتخار شاگردی آنان را داشته در شکل گیری پژوهش و تحقیق در اینجانب موثر بوده اند ولی اساتید فرهیخته پروفسور اکبر کمیجانی استاد راهنمای مقطع دکتری، پروفسور منصور خلیلی عراقی استاد مشاور مقطع دکتری، پروفسور پرویز داودی و زنده یاد دکتر حسین عظیمی تاثیر بیشتری در شکل گیری شخصیت پژوهشی اینجانب داشته اند.

 

۳- عمده‌ترین منابعی که از آن‌ها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟

اطلاعات خود را از مطالعه مقالات و کتب منتشره در  پایگاه های علمی معتبر  و پیگیری نمودن سیاستهای اقتصادی دولت و همچنین قوانین مصوب بویژه در خصوص برنامه های توسعه و بودجه های سالیانه و گزارش عملکرد اقتصادی و پایگاه های آماری معتبر بین المللی بدست می اورم. همچنین پیگیری نمودن مباحث علمی با همکاران و دانشجویان تحت راهنمایی و پرسش و پاسخ در کلاسهای مقاطع تحصیلات تکمیلی نقش مهمی در بالا بردن توان علمی و بروز نمودن اطلاعات اینجانب دارند.


۴- بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران
  به چه صورت می­بینید؟ يكي از مطالبي كه اخيراً برآن تاكيد مي‌شود كاربرد نتايج تحقيقات كاربردي و چرخة ايده تا محصول مي‌باشد، تا چه حد فکر می­کنید مقالات شما این چرخه را طی می کنند؟

خوشبختانه بدلیل وجود نسل جوان از یک سو و گسترش آموزش عالی از سوی دیگر بستر بسیار مناسبی برای پیشرفت علمی کشور مهیا نموده است ولی ضرورت دارد با مدیریت مناسب منابع طبیعی و هدایت صحیح فعالین اقتصادی به سمت بازار عوامل اقتصاد دانش بنیان شاهد افزایش تقاضای فعالیتهای تحقیقاتی و کارآفرینی و نوآوری بوده و در نتیجه شاهد گسترش فعالیتهای تحقیقاتی بخش خصوصی و تقاضا محور نمودن فعالیتهای پژوهشی و ایجاد ارتباط مابین صنعت و دانشگاه و تحولات فنی و نهایتا افزایش قدرت رقابت پذیری فعالین اقتصادی در داخل و خارج از کشور خواهیم بود. ولی درحاضر موانعی وجود دارد که باید تلاش جدی در خصوص رفع موانع ارتباط فعالین اقتصادی و دانشگاه توسط دولت و قوه مقننه صورت پذیرد. لذا با این اوصاف علیرغم انگیزه و توانایی بالای محققین شاهد تقاضای بنگاه های اقتصادی به انجام فعالیتهای تحقیقاتی کاربردی نمی باشیم.

 

۵- پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟

داشتن تیزبینی به مسائل و مشکلات  جامعه از ابعاد مختلف، تسلط کامل به مباحث علمی، ارتباط تنگاتنگ با اساتید پیشکسوت، ورود به فعالیتهای علمی بین رشته ای، آشنایی و تسلط بر نرم افزارهای و تکنیک های تحقیق، بالا بردن روحیه کارهای گروهی


۶- دیروز، ‌مسیر امروز را چگونه می‌دیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیروز مسیر امروز را بسیار پیچیده و سخت می دانستم ولی امروز مسیر را بسیار شفاف و کار را خیلی سهل می بینم. زیرا می توان به پشتوانه ابزارهای علمی تمامی موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور را رفع نمود و شاهد ایران اسلامی آبادتر بود. اما می توان بیان داشت طی سده های اخیر قادر به استفاده مطلوب از فرصتها نبوده ایم. البته باید فرصت را مغتنم نمود و با اتکال به خداوند متعال و بخدمت گرفتن توانایی جوانان ایرانی سعی به رفع تمام مشکلات نمود.

همچنین خداوند را شاکرم که به اینجانب توانایی انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی داده که بتوانم سهم اندکی در اعتلای جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشم.


۷- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.

شبکه پژوهشگران ایرانی را بسیار خوب ارزیابی می کنم که می تواند موجب ارتباط بیشتر بین پژوهشگران و اساتید گردد. اما لازم است از طریق مکاتبه و ارتباط مستمر با دانشگاه ها و اساتید و پایگاه های علمی داخلی و بین المللی اقدام به توسعه شبکه نموده و همچنین با ایجاد کارگروه هایی اقدام به ارائه طرح هایی جهت دادن خدمات متنوع علمی به پژوهشگران نمود.

 

در پایان ارزوی موفقیت برای همه دست اندرکاران این شبکه دارم.