جناب آقای دکتر سید علی حسینی

 

  با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.



۱- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

 اینجانب در شهر رشت متولد شده و دوران کودکی خود را در یک منطقه روستایی ، جلگه ای و سرسبز اطراف شهر رشت بنام روستای شاقاجی متولد و پرورش یافته ام. مقاطع ابتدایی و راهنمایی را در این روستا و مقاطع بالاتر در شهر سنگر و رشت به اتمام رساندم. مقاطع کارشناسی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه تربیت مدرس سپری کردم.

در دوران کارشناسی در سال 1366 به جهت شور و شوق دانشگاهی، و میل بالا به یادگیری در دانشگاه تهران، در رشته باستانشناسی و سپس با تغییر رشته در جغرافیا مراحل علمی و پژوهشی خود را دنبال می کرد.

 در کارشناسی ارشد و دکترا، به دلیل ساختار دانشگاه تربیت مدرس و بهره گیری از نوابع علمی ایران، سرعت فعالیت های پژوهشی و یادگیری و تجربه اندوزی از اساتید بیسیار بالا رفت به گونه ای که سازمان ذهنی و فکری خود را مدیون اساتید جوان، و صاحب تجربه آن دانشگاه تا آخر عمرم می دانم .

 
۲- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیت های علمی شما داشته است؟

 

 در تمام دوران تحصیلم حتی از دوره ابتدایی و دبیرستان معلمین خود را سپاس کرده و از آنها به نیکی یاد کرده ام . زیرا هر کدام در ارتقاء علمی و پژوهشی اینجانب نقش بسیار بالایی داشته اند. در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران اساتیدی چون اقایان دکتر حسین شکوئی، دکتر محمد تقی راهنمایی، دکتر احمد پوراحمد و دکتر شاپور گودرزی نژاد همواه چراغ راه بنده بوده اند. در دوران کارشناسی ارشد و دکترا، اساتیدی بنامی چون پروفسور حسین شکوئی، دکتر رکن الدین افتحاری و دکتر کرامت الله زیاری، دکتر علی عسگری، دکتر محمدرضا حافظ نیاء، دکتر اکبر پرهیزکار تاثیر بسزایی در شکل گیری علایق اینجانب به فعالیت های پژوهشی ایفاء کردند. از همه این بزرگان محافل علمی کشور کمال سپاس و تشکر و آرزوی سلامتی برای آنها دارم.

 

۳- عمده‌ترین منابعی که از آن‌ها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟

 

 منابع عمده مورد استفاده اینجانب در ابتدا مقالات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، سایت های علمی داخلی و خارجی، کتابهای فارسی و انگلیسی دسته اول در تراز جهانی و گزارش های علمی و پژوهشی و نظریات اساتید علمی و دانشگاهی و انواع سایت های معتبر و شبکه های اجتماعی است. علاوه بر آنها بیشترین الهامات فکری خود را از دانشجویان مستعد و نوآور و توانمند خود در مقاطع کارشناسی ارشد دریافت می کنم. زیرا معتقدم در هزاره سوم نقش سرمایه های اجتماعی، دانشجویان در فرایند یاددهی و یادگیری اساتید فوق العاده مهم و دارای اعتبار است.

 

۴- بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران  به چه صورت می­بینید؟ يكي از مطالبي كه اخيراً برآن تاكيد  مي‌شود كاربرد نتايج تحقيقات كاربردي و چرخة ايده تا محصول مي‌باشد، تا چه حد فکر می­کنید مقالات شما این چرخه را طی می کنند؟

 

روند پژوهشی در ایران عزیز  را بسیار مثبت و امیدوارکننده می بینم. این امر انگیزه بالا برای پژوهشگران هوشمند ایجاد می کند که تفاوت های پژوهش ناب را با پژوهشی های معمولی عیان نمایند. در این زمینه علی رغم تعداد بالای پژوهشگران و اشخاص دارای تحصیلات آکادمیک، کیفیت فعالیت های پژوهشی به همان سطح رشد نکرده است. این حجم زیاد پژوهشگران ، همواره موتور اصلی توسعه اینجانب و رقابت جهت پیداکردن جایگاه خود در بین آنهاست. زیرا زمانی که به عنوان یک مشاور در سطح محافل دانشگاهی و سازمانی معرفی می شوم قادرم به این تفاوت ها در عمل پاسخ و فیدبک مثبت داده و همگان را به تفاوت بنیادی بین افراد توانمند و افراد مدرک گرا رهنمون نمایم. در این راستا همکاری با 8 وزارتخانه در سطح ملی و استانی(وزارت کشور؛ راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آموزش و پرورش، سازمان شهرداری های کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و ... )، توانایی تعامل اینجانب با تمام موسسات پژوهشی و علمی  کشور را فراهم ساخته و از این تجارت ارزشمند همواره در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی استان و کشور بهره گیری مناسب نموده و خواهم کرد.

 

۵- پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟

 

پیشنهاد در راستای توسعه کمی می تواند حال محور باشد:

ـ ایجاد شبکه های اجتماعی تعاملی بین دانشجویان و پژوهشگران.

ـ دسترسی عمومی جامعه به یافته های و محصولات پژوهشی با حداقل زمان و کمترین هزینه ممکن.

ـ انتشار کتابهای با ماهیت نظریه پردازی و آشنایی با روش های آکادمیک علمی بصورت رایگان و الکترونیک.

ـ معرفی پژوهشگران جوان، تقدیر و پشتیبانی از آنها به منظور ایجاد افزایش حس استقلال ملی و خوداتکایی پژوهشی.

و از نظر کیفی نیز پیشنهاد می گردد:

ـ از فرآیند ایده تا فکر و خلاقیت و عمل بصورت قانونی و سازمانی حمایت شود. کلیه پژوهشگران منتخب در یک استان یا موسسه بزرگی مانند شبکه پژوهشگران ایران، که با سرمایه شخصی و با نوآوری در سطح محلی فعالیت می کنند به عضویت بنیاد نخبگان کشور در آید.

ـ از نظر کیفی پژوهش های باید رویکرد آینده پژوهی با ماهیت تداوم نیازهای محلی، منطقه ای و ملی بصورت زنجیر همدیگر را پوشش دهد.

 ـ تاحد ممکن تلاش شود از موازی کاری خصوصا در فرآیند موضوع شناسی و تصویب انواع موضوعات پژوهشی در سازمانهای دولتی جلوگیری کرد.


۶- دیروز، ‌مسیر امروز را چگونه می‌دیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 به نظر اینجانب دیروز را باید به بایگانی سپرد و با عشق و همت بالا به سمت آینده ای که شایسته ایران اسلامی بزرگ در سطح منطقه است حرکت کنیم. از خود بزرگ بینی و تحقیر گذشته درس بگیریم و با ساخت حال به آینده ای روشن برای فرزندان و جامعه در حال رشد، زایش و بزرگی است بیاندیشیم و در واقع با تاکید بر پژوهش و تولیدات جامعه محور و محصول پسند از انرژی منفی که اطرافمان را در برگرفته فاصله بگیریم و با اندیشه توانستن وبزرگ شدن ، به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کنیم. بعبارت دیگر با اندیشین به آینده ، حال را ساخته و با قایق حال ، لکوموتیو و موتور توسعه کشورمان را در سطح جهان به جلو رانده و از موفقیت های این جامعه فرهنگی و انسانی در آینده لذت ببریم.

 
۷- کاربرد نتایج تحقیقات کاربردی و چرخه ایده تا محصول می باشد، تا چه حد فکر می کنید مقالات شما این چرخه را طی می کنند؟

در تمام پژوهشهایی که تاکنون انجام داده در صدد ایجاد حلقه اتصال بین معافل آکادمیک، سازمان های دولتی و جامعه محلی بوده ام. در واقع اعتقاد راسخی به ارتباط سه راس مثلت ایده، سازمان و محصول و عمل داشته و در همه مطالعات و پژوهش های کاربردی به آنها رسیده ام. اکنون نیز در حال مطالعه در خصوص شناخت اقتصادی مقاومتی، و روشهای اتصال آن با یک جامعه محلی هستم.

در تالیف کتابها سعی کرده ام که کتابها در دو جهت طراحی ، تالیف و ترجمه شوند:

 ـ کتابهایی که دارای نوآوری و ایده پردازی و نظریه پردازی حرکت کرده اند.

ـ آشنایی با  نظریات اثباتی در برنامه ریزی شهری؛   ـ  شهرسازي با مردم(مباني نظري، روش ها، تکنيک ها، تجارب جهاني و ارائه الگوي مناسب ايران). ـ اصول و مبانی برنامه ریزی شهری .

کتابهایی که با ماهیت برنامه ریزی در عمل سرو کاردارند و با رویکرد کاربردی و تقاضا محور تهیه می شوند:

_  آشنایی با مدیریت سازمان های وابسته به شهرداریها . - آب و هوا « جهان در حال تغییر». ـ درآمدی بر کمیسیون های مدیریت شهری در ایران.ـ اصول و مبانی آمادگی در مدیریت بحران ، ـ پشتیبانی تصمیمات مدیریت آب در شرایط تغییرات اقلیمی.  ـ حقوق روستایی در ایران « مبنای عمل شوراها و دهیاری های کشور» ، سید علی حسینی؛ ـ مباني فني و اجرايي حقوق شهري و منطقه اي در ايران؛ ـ اصول و مبانی برنامه ریزی شهری و روستایی، ـ راهبردهای توسعه آموزش و پرورش استان گیلان. ـ مبانی برنامه ریزی و طراحی اقتصادی سرویس های بهداشتی.

 

 

۸- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.

 

اعتقاد دارم که اقدام شبکه پژوهشگران ایران در نوع خود را به دلایل ذیل بی نظیر است:

ـ هر گاه به بخش خصوصی و غیردولتی توانمند اعتماد کنیم نتیجه خارج از اقدامات معمول دولتی خواهد بود. زیرا بنده شاهدم که سالها است(بیش از ده سال) سازمان های دولتی در صدد جمع کردن پژوهشگران یک استان هستند، که هنوز نتوانستندبه این مهم نایل شوند. در حالیکه شبکه پژوهشگران ایران ، با ایجاد انگیزه به روشهای متفاوت و اطلاع رسانی عالی توانسته بر این روش های سنتی خطا و آزمایش مهر ابطال بزند و جمله ما می خواهیم پس می توانیم « را عملا تحقق بخشیده است.

ـ امتیاز دهی و دادن وزن پژوهشی به پژوهشگران و اساتید حرکت نوآورانه و خلاقانه در سطح ملی است که باید بدان ارج نهاد و از این حرکت فوق العاده نوآوران حمایت و بخشی از بودجه های پژوهشی کشور را بدان اختصاص داد. زیرا همه می دانیم که در ایران فقط یک مرکز اطلاع رسانی بنام مرکز اسناد ملی ایران وجود دارد که آن هم ناکارآمد با امکانات باوردنکردنی با آن همه حمایت مالی حرکت می کند و فاقد برنام مشخص در این زمینه است .

ـ به اعتقاد اینجانب می توان در کارگروه فناوری و پژوهش نهاد ریاست جمهوری در سطح ملی این شبکه را مصوب کرد و در قالب آن مجوز های لازم را جهت هم تراز قراردادن این مرکز و حمایت از اقدامات آن مانند مرکز اسناد ملی ایران را فراهم ساخت.

در این زمینه هم سو ساختن نمایندگان مجلس و اطلاع رسانی از اقدامات این شبکه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

پیشنهاد می گردد : شبکه ایرانیان در مرکز هر استان در سطح دانشگاههای اصلی، استانی و دولتی دارای شعبه و دفتر باشد و با اتصال به انجمن های علمی فعالیت های خود را پیگیری کند. در واقع با ارتباط به دانشجویان کارشناسان ارشد و دکترا از طریق انجمن های علمی به مساله اطلاع رسانی پوشش لازم داده شود. به نمایندگان هم احکام لازم جهت برگزاری نشست ها و همایش های علمی از طریق شبکه پژوهشگران ایرانی داده شود.

در نهایت از ریاست محترم شبکه و تیم پشتیبانی و همه دست اندرکاران شبکه پژوهشگران ایرانی به جهت اطلاع رسانی، کاردانی و نوآوری در توسعه فعالیت تشکر و صمیمانه آرزوی موفقیت برای این عزیزان شبکه را دارم.