جناب آقای دکتر عباسعلی زارعی

  با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.

 

۱- مختصری در مورد بیوگرافی و سوابق علمی-پژوهشی خودتان بنویسید.

اینجانب دانش آموخته دکتری آموزش زبان انگلیسی و عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین هستم. تا کنون تعداد 88 مقاله و 48 کتاب به چاپ رسانده ام و در بیش از 50 کنفرانس داخلی و خارجی شرکت و مقاله ارائه نموده ام

.

۲- اساتید بنام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تأثیر را در موفقیت‌های علمی شما داشته‌اند.

از استادان به نام می توانم از دکتر محمد حسین کشاورز، دکتر حسین فرهادی و دکتر محمد حسن تحریریان را نام ببرم. از جمله تاثیر گذارترین استادان هم خانم استاد ترزینا سائیتی را می توان نام برد.

 

 ۳- عمده‌ترین منابعی که از آن برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده می‌کنید چه منابعی هستند؟

عمده ترین منبع مورد استفاده من مجله ها و مقالات هستند که عمدتا از طریق اینترنت به آنها دسترسی دارم. خوشبختانه، وجود منابع فروان اینترنتی در رشته ی من تا حد زیادی مرا از منابع دیگر بی نیاز کرده است.

 

۴- به طور کلی روند فعالیت‌های پژوهشی را در کشورمان به چه صورت می‌بینید. یکی از مطالبی که اخیرا بر آن تأکید می‌شود تحقیقات کاربردی و چرخه ایده تا محصول است، تا چه حد فکر می‌کنید مقالات شما این چرخه را طی می‌کند؟

با کلیت این سخن که باید پژوهش در نهایت بصورت عملی کاربری داشته باشد موافقم. در عین حال، برخی رشته ها (بویژه در علوم انسانی) ذاتا نظری هستند و انتظار کاربرد عملی از پژوهش در این رشته ها چندان منطقی نیست. در رشته ی من، که از زیر شاخه های علوم انسانی به شمار می رود، و در آن انتظار چندانی برای تولید محصول فیزیکی نمی رود، تئوری و عمل ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. چرا که ایجاد تئوری اساسا در نتیجه عمل آموزش انجام می شود و در مقابل کار آموزش زبان نیز بطور مستقیم از تئوریهای آموزشی تاثیر می پذیرد.

 

۵- دیروز مسیر امروز را چگونه می‌دیدد؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیروز چون هنوز امروز را ندیده بودم دید مشخصی از آن نداشتم. به لحاظ پژوهشی شاید دیروز مسیر امروز برایم ترکیبی از امید و ترس بود. از سویی فکر می کردم با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی دسترسی به منابع آسانتر و در نتیجه پژوهش ساده تر خواهد شد. از سوی دیگر، اوضاع پس رونده ی اقتصادی باعث می شد همیشه از اینکه شاید فردا همین امکانات محدود (از جمله سفر های پژوهشی به خارج از کشور) هم در دسترس نباشد در هراس بودم. امروز که به دیروز می نگرم، بیش از هر چیز تنگناهایی که در پژوهش داشتیم جلب توجه می کند. وقتی شرایط پژوهش را با دیگر نقاط جهان و نیز با امروز خودمان مقایسه می کنم، احساس می کنم در گذشته پژوهش چقدر سخت تر بوده.

 

۶- چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمّی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگران جوان دارید؟

بنظرم پژوهش فرایندی پویا و زنده است و اگر محدویت ها و تنگناهای اعمال شده به پژوهش برداشته شوند. پژوهش مسیر خود را به درستی خواهد پیمود. یکی از این تنگناهاد چگونگی دسترسی به منابع پژوهشی می باشد که همانگونکه که گفته شد عمدتا از طریق اینترنت در دسترس هستند. بنابراین، فراهم نمودن دسترسی آسان به اینترنت پر سرعت و بدون فیلترینگ می تواند تا حد زیادی در این راستا کارگشا باشد.

 

۷- شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می‌تواند در ترقی شبکه مؤثر باشد.

تعداد دقیق کاربران این شبکه را نمی دانم. ولی آشکار است که هر چه تعداد کاربران بیشتر و همکاری آنها نزدیک تر شود، این شبکه می تواند بعنوان یک مرجع اطلاع رسانی بزرگ، ارزان و کارآمد برای پژوهشگران ایرانی باشد. بهر حال برای مدیران و دست اندر کاران این شبکه پیروزی و بهروزی آرزو می کنم.

 

 در پایان از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، كمال تشكر را داريم.