جناب آقای جعفر بهادری خسروشاهی

   با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.


۱- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

اينجانب جعفر بهادري در بهمن ماه سال 1365 در شهرستان ايلخچي، از توابع شهر تبريز متولد شدم و پس از گذراندن تحصيلات دوره ابتدايي و راهنمايي در اين شهر، دوره متوسطه خود را در دبيرستان علامه طباطبايي در رشته علوم انساني به پايان رساندم. پس از پايان تحصيلات و دريافت مدرك ديپلم و پيش­دانشگاهي در سال 1384 در همان سال وارد دانشگاه پيام نور مركز تبريز در رشته روان شناسي شده و دوره كارشناسي را در اين دانشگاه با رتبه اول در بين هم ورودي و هم رشته­هاي خود به اتمام رسانده و جهت ادامه تحصيل در دوره ارشد به دانشگاه سراسري تبريز در رشته روانشناسي عمومي در سال 1388 راه پيدا كردم و بعد از گذراندن اين دوره، در سال  1390 از اين دانشگاه فارغ التحصيل شدم و سپس از سال 1390 تا 1392 به خدمت مقدس سربازي اعزام شده و به عنوان امريه در سازمان بهزيستي استان آذربايجان شرقي به خدمت مشغول شدم و بعد از اتمام دوران سربازي، در سال 1393 ازدواج نموده كه ثمره آن يك فرزند پسر به نام ائلمان مي باشد. در سال 1395 در رشته روانشناسي تربيتي در دانشگاه سراسري دانشگاه شهيد مدني آذربايجان به عنوان نفر دوم ورودي انتخاب شده و در حال حاضر به عنوان دانشجوي رشته روانشناسي تربيتي در دانشگاه شهيد مدني آذربايجان مشغول به تحصيل هستم. همچنين در حال حاضر نيز در دانشگاه پيام نور مركز تبريز و دانشگاه سراسري شهيد مدني آذربايجان به عنوان مدرس مشغول به تدريس  مي باشم.

از جمله فعاليت علمي- پژوهشي و سوابق خودم مي­توانم به موارد ذيل اشاره كنم:

1- تأليف 120 مقاله علمي- پژوهشي در مجلات و همايش­ هاي معتبر كشور

2- تأليف حدود 8 كتاب در زمينه هاي روانشناسي كه 3 كتاب چاپ شده در دانشگاه توسط اساتيد و خود بنده تدريس ميشود.

3- عضو كميته علمي و داور مجلات و همايش هاي معتبر از جمله مجله پژوهش هاي نوين روانشناختي، مجله پژوهش هاي تربيتي خوارزمي، مجله سلامت روان كودك، مجله تدريس پژوهشي و ....

4- رتبه اول پژوهشگر برتر دانشجويي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان در بين كليه رشته­ها

5- رتبه اول دانشجوي نمونه آموزشي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان در بين رشته هاي علوم انساني

6- رتبه اول دانشجوي نمونه پژوهشي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان در بين رشته هاي علوم انساني

7- انتخاب كتابخوان نمونه استان آذربايجان شرقي در رده سني جوان در سال 1392

8- انتخاب كتابخوان نمونه شهرستان ايلخچي در سال 1396

9- رتبه اول دانشجوي نمونه فرهنگي دانشگاه شهيد مدني آذربايجان

.........

۲- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیتهای علمی شما داشته است؟

 اول از همه از پدر و مادر خود كه هميشه و در هر لحظه  كنار من بوده و حمايت كردند، تقدير و تشكر ميكنم. همچنين از همسر خود كه در اين مدت با سختي ها و فشارهاي تحصيلي، بنده را تحمل كردند، قدرداني ميكنم.  

اساتيد زيادي در موفقيت هاي بنده نقش داشته اند كه اگر اسم ببرم شايد بيشتر از يك صفحه شود؛ اما اساتيدي كه بيشترين نقش را در موفقيت هاي علمي من داشته اند، مي توانم از اساتيد دوره كارشناسي به دكتر اكبر رضايي، اساتيد دوره كارشناسي ارشد، دكتر تورج هاشمي نصرت آبادي، دكتر جليل باباپور خيرالدين، دكتر منصور بيرامي، دكتر زينب خانجاني، دكتر مجيد محمود عليلو  و از اساتيد دوره دكتري، دكتر رامين حبيبي كليبر، دكتر جواد مصرآبادي، دكتر ابوالفضل فريد و .... كه هميشه با راهنمايي هاي خود درس اخلاق، زندگي و علم را به بنده ياد داده­اند كه اميدوارم هميشه سلامت باشند و جا دارد همين جا از زحمات اين عزيزان سپاسگزاري نمايم. 

 

۳- عمدهترین منابعی که از آنها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده میکنید چه منابعی هستند؟

امروزه منابع زيادي در اختيار دانشجويان و اساتيد قرار دارند كه مي­توانند در انجام تحقيقات علمي و پژوهشي خود از آن­ها استفاده كنند، اما به نظر من كتاب يكي از باارزش ترين آفريده هاي خداوند است كه انسان مي تواند در همه حال از آن استفاده كند و هم در زندگي و هم در تحصيل از مطالبي كه ياد گرفته، بهره ببرد. 

به هر حال براي بنده هميشه استفاده از كتاب به عنوان به روز كردن اطلاعات در اولويت بوده و بعد منابع پژوهشي و مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلي و خارجي.

 

  ۴-      بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران به چه صورت میبینید؟

 با توجه به رشته ما تحقيقاتي كه بيشتر به توليد محصول منجر شود كمتر است؛ اما بايستي تحقيقاتي كه انجام ميگيرد جنبه كابردي داشته باشند تا بتوان از نتايج آن­ها براي بهبود وضعيت جامعه استفاده كرد. به طوري در رشته روانشناسي بنده سعي كردم بيشتر تحقيقاتي را كه انجام ميدهم و موضوعات تحقيقاتي را كه انتخاب ميكنم، احساس كنم در آن حوزه نقطه ضعف وجود دارد و كمتر تحقيقي در اون زمينه صورت گرفته است؛ لذا لازم ميدانم در اون زمينه پژوهش­هايي را انجام دهم تا بتوانم تا حدودي مشكلات موجود را حل نمايم. به طوري كه عمده تحقيقات بنده بيشتر در زمينه يادگيري، انگيزش، حافظه، كمك­خواهي، حل مسئله و ... بوده كه بيشتر دانش آموزان در اين زمينه ها با مشكلاتي مواجه هستند.


۵-      چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟

خدا شكر در سال­هاي اخير پژوهش­هاي زيادي توسط دانشجويان و پژوهشگران ما صورت گرفته است و از لحاظ كمي پيشرفت زيادي در دنيا كرده­ايم كه اميدوارم اين پژوهش­ها همچنان افزايش يابند و از لحاظ كمي جزء رتبه­هاي برتر باشيم. در كنار اين سطح كمي، دانشجويان و پژوهشگران ما بايستي به جنبه­هاي كيفي و كابردي پژوهش هم توجه داشته باشند تا بتوانيم با مورد توجه قرار دادن سطوح كمي و كيفي تحقيقات و ارتباط تحقيقات انجام يافته با صنعت و آموزش بيش از پيش از لحاظ علمي در دنيا مطرح باشيم. همچنين به نظر بنده هر دانشجويي كه بخواهد وارد حيطه پژوهش شود بايستي صبر، پشتكار، علاقه، توانايي جست و جو و آشنايي با زبان انگليسي را بايد داشته باشد تا بتواند به عنوان يك محقق و پژوهشگر، تحقيقاتي را انجام داده و به مهين اسلامي مان خدمت كند. 
 

۶-      دیروز، مسیر امروز را چگونه میدیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی میکنید؟

ديروز شايد داراي مشكلاتي براي بنده بود كه در بسياري از زمينه­ها داشتم؛ اما هيچ وقت از تلاش و كوشش دست برنداشته و هميشه سعي كردم با انجام دادن تحقيق و پژوهش و انجام كارهاي علمي خود را مرتبه اي كه الان هستم، برسانم و در وضعيت كنوني و در زمان حال نسبت به اهدافي را كه ديروز (قبلاً) براي خود برگزيده بودم تا حدود زيادي به آن­ها رسيده ام و در نظر دارم تا با تلاش و پشتكار و با توكل بر خدا آينده خود را بهترين نحو احسن ترسيم كنم تا بتوانم به عنوان عضوي كوچك به كشورو شهرم خدمت كنم. 

به طور كلي شايد امروز براي هر كس تا حدودي سخت باشد؛ اما اگر اهداف و برنامه ريزي مناسب داشته باشيم، اين امروز سخت ما مي­تواند به آينده­اي روشن و آسان براي ما تبديل شود.   

 

۷-    شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.

اين شبكه پژوهشگران ايراني به عنوان شبكه­اي جديد در كشور ما ميباشد كه به نظر من به خوبي توانسته است پژوهشگران بسياري را از رشته هاي مختلف در كنار هم جمع كند تا همه پژوهشگران در صورت لزوم بتوانند در زمينه تحقيقات و پژوهش­هاي انجام يافته با هم تبادل نظر كنند كه نقطه عطفي مي باشد كه قبلاً شبكه­اي به اين صورت نبوده است. همچنين اين شبكه باعث شده كه بيشتر دانشجويان و پژوهشگران مختلف با افزايش تحقيقات، مقالات و كتاب هاي خود رتبه پژوهشي خود را افزايش دهند كه اين هم مي تواند زمينه افزايش پژوهش را در كشور ما در پي داشته باشد. از سويي با توجه به اينكه بيشتر تحقيقات انجام يافته در داخل و خارج در دسترس نيست، اما پژوهشگران عزيز، مقلات خود در را در اين شبكه بارگزاري مي كنند كه مي توان به راحتي به آن­ها دسترسي پيدا كرده و مورد استفاده قرار داد كه يكي امتياز ديگر اين شبكه مي باشد. 

پيشنهاد مي گردد كه اين شبكه تبليغات بيشتري در دانشگاه ها و رسانه هاي كشورمان انجام دهد تا بيشتر پژوهشگران عضو اين شبكه شده و از اين طريق تحقيقات خود را افزايش دهند. همچنين پيشنهاد مي شود كه شبكه با سازمان هاي مختلف و نهادهاي علمي ارتباط بيشتري داشته و از اين طريق حمايت هاي مادي از پژوهشگران صورت گيرد. از سوي به نظر من شبكه مي تواند همايش هاي معتبر داخلي و خارجي را به همراه اسامي مجلات معتبر در سايت شبكه اطلاع رساني نمايد تا بيشتر دانشجويان و پژوهشگران با آن­ها آشنا شده و فعاليت هاي تحقيقاتي خود را به آن­ها ارسال نمايند.

به هر حال مديران و دست­اندركاران اين شبكه واقعا زحمات زيادي را متقبل ميشوند كه اميدوارم اين فعاليت ها تداوم داشته باشند  و براي اين عزيزان آرزوي بهروزي، سلامتي و موفقيت دارم.

 

در پايان از خانواده خود، همسرم و اساتيدي كه افتخار شادگري شان را داشته­ام و از مديران شبكه كه فرصت را در اختيار بنده قرار دادند، تشكر و سپاسگزارم.