جناب آقای پروفسور محمدحسین صنعتی

   با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.


۱- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

زندگي علمي و پژوهشي اينجانب از سال 1356 شروع شد که در دوره کارشناسي شيمي دانشگاه فردوسي مشهد پذيرفته شدم. دوره ليسانس در سال 1363 خاتمه يافت. چون دانشگاه­ها در حين اين دوره به مدت 3 سال به خاطر انقلاب اسلامي و انقلاب فرهنگي تعطيل بود. در سال آخر اين دوره روش تحقيق را در يک واحد درس تئوري و عملي ياد گرفتم و رساله­اي نوشتم که ساخت يکي از دارو­هاي بي حس کننده موضعي (بنزوکائين) در آن آمده بود. سپس در دوره کارشناسي ارشد بيوشيمي باليني دانشگاه تربيت مدرس تهران پذيرفته شدم و سال­هاي 1364 تا 1367 در آنجا مشغول به تحصيل بودم. پايان نامه­اي در رابطه با توليد آنتي بادي بر عليه مولکول­هاي کوچک (هاپتن­ها) گذراندم که موفقيت آميز بود و با نمره عالي فارغ التحصيل شدم. از سال 1368 تا 1370 به عنوان مدرس در دانشگاه علوم پزشکي زاهدان مشغول به کار بودم و دروس بيوشيمي و بيولوژي تدريس مي­کردم. يک طرح تحقيقاتي شامل بررسي سطح نرمال فاکتور­هاي بيوشيمي نوزادان را در آنجا انجام دادم و بيش از 160 واحد درسي تدريس کردم. سال 1370 به استراليا رفتم و در دانشگاه مورداک استرالياي غربي در رشته ژنتيک پزشکي مشغول به تحصيل شدم. نزديک به چهار سال دوره دکتري ام به طول انجاميد. تحقيق من بر روي کلون سازي اتو آنتي ژن ها در بيماري مالتيپل اسکلروزيس بود. سپس نزديک به يک سال دوره پسادکتري انجام دادم و در اين دوره پروژه­اي شامل کلون سازي ژن کد کننده آنتي بادي بر عليه آنتي ژن­هاي يک آنزيم آفت گياهي را انجام دادم. پس از اتمام اين دوره به کشور عزيزم ايران بازگشتم و در پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک و زيست فن آوري مشغول به کار شدم و تاکنون به عنوان يک محقق در آنجا مشغول به کار هستم. در حال حاضر استاد پايه 30 هستم و بيش از 80 درصد از تحقيقاتم در زمينه ژنتيک مالتيپل اسکلروزيس است. علاوه بر اين تحقيقات علمي در رابطه با کلون سازي و بيان ژن­هاي کد کننده دارو­ها و ژنتيک سرطان و ساير بيماري­ها نيز داشته­ام.

 

۲- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیتهای علمی شما داشته است؟

1-دکتر مجيد هروي که در دوره کارشناسي در دانشگاه فردوسي مشهد روش تحقيق را به من آموخت.

2-در دوره کارشناسي ارشد مرحوم دکتر ناصر ملک نيا استاد بيوشيمي دانشگاه علوم پزشکي تهران که بيوشيمي پزشکي را به من آموخت.

3-در دوره کارشناسي ارشد مرحوم دکتر بيژن فرزامي استاد آنزيم شناسي دانشگاه علوم پزشکي تهران که درس آنزيم شناسي باليني را به من آموخت.

4-دکتر زهير محمد حسن استاد ايمني شناسي تربيت مدرس که در دوره کارشناسي ارشد راهنمايي پايان نامه­ام را به عهده داشت.

5-در دوره دکتري استادم پروفسور پاتريک رابرت کارنگي که راهنمايي پايان نامه دکتري من را به عهده داشت.

بيشترين تاثير در موقعيت علمي من را استاد دوره دکتري­ام پروفسور پاتريک رابرت کارنگي استاد دانشگاه مورداک استراليا داشته است که موضوع اصلي تحقيقات و روش تحقيق را در ژنتيک انساني به من آموخت و راهنمايي­ام را به عهده داشت.

 

 ۳- عمدهترین منابعی که از آنها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده میکنید چه منابعی هستند؟

من از مقالات علمي جديد که هر روز در مجلات معتبر علمي داخلي و بين المللي چاپ و منتشر مي­شوند براي به روز کردن اطلاعات خودم استفاده مي­کنم. عناوين مقالاتي که در pub med منتشر مي­شوند و مورد علاقه من هستند به صورت اتومات هر روز برايم ايميل مي­شوند و من عناوين را مي­خوانم اگر مقاله­اي را مفيد يافتم ابتدا خلاصه­اش را در pub med مي­خوانم و سپس مقاله کامل را در صورتي که مفيد يافتم دريافت و مورد استفاده قرار مي­دهم.



۴-      بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران به چه صورت میبینید؟

روند توسعه علمي کشور ما رو به رشد است. در دهه­هاي اخير کشور ما توسعه علمي بسيار خوبي را تجربه کرده است. توليد علم و فناوري، توليد محصولات پيشرفته و ايجاد شرکت­هاي دانش بنيان و نيروي انساني دانشمند و مجرب نشان دهنده اين واقعيت است.

تاکيد بر انجام تحقيقات کاربردي از ايده تا محصول بينش بسيار خوبي است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. به نظر من تحقيقات در کشور ما بايد کاربردي باشد و موضوعاتي مورد بررسي و کار قرار بگيرد که نهايتا به توليد فناوري و محصول منجر شود و به رفع مشکلي بيانجامد.

تحقيقات اينجانب در قسمت توليد علم و فناوري­هاي جديد است. روش­هاي جديد تشخيص بيماري­هاي ژنتيک و شناخت دلايل و عوامل ژنتيکي بيماري­هاي حاد نظير ام اس و سرطان در کشورمان است که به تشخيص و درمان اين بيماري­ها کمک مي­کند.


 

۵-      چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟

پيشنهاد من به دانشجويان و پژوهشگران اين است که هرگز دلسرد و نا­اميد نشوند. تحقيقات علمي تلاشي است براي دستيابي به دانش و فناوري جديد و ارزشمند که دستيابي به آن کار ساده­اي نيست. تلاش­هاي زياد و مکرر بر پايه دانش و تفکري خلاق زمينه ساز يک تحقيق مفيد و ارزشمند است و اين امر جز با فعاليت مداوم و خستگي­ناپذير ايجاد نمي­شود. لذا هميشه با توکل به خداوند و برنامه ريزي صحيح و دقيق و تلاش و پشتکار بايد به پيش بروند تا به نتيجه مطلوب مورد نظر برسند. تمرکز بر تحقيقات کاربردي مفيد و مورد نياز کشور پيشنهاد ديگر من به دانشجويان و محققين است. احترام و بزرگداشت دانشمندان و محققين پيشکسوت پيشنهاد نهايي من به دانشجويان و پژوهشگران است.

 

۶-      دیروز، مسیر امروز را چگونه میدیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی میکنید؟

ديروز ايجاد زير ساخت­هاي تحقيقاتي کشور شامل آموزش و تربيت نيروي انساني و فراهم نمودن آزمايشگاه­ها و تجهيزات و امکانات لازم اهميت زيادي داشت و امروز روز کار و انجام تحقيقات کاربردي مورد نياز کشور است. برنامه ريزي و تلاش جهت انجام پروژه­ها و توليد فناوري­هاي نوين و ثبت و بهره برداري از آن­ها اهميت زيادي دارد. فردا آينده­اي روشن و درخشان براي کشور عزيزمان ايران است که به پيشرفت­هاي زيادي نائل خواهيم آمد و محصول دانش خودمان را در شرکت­هاي دانش بنيان برداشت خواهيم نمود. فردا روز ايران اسلامي پيشرفته از نظر دانش و فناوري و توليد و صادرات محصولات علمي دانش بنيان است انشاالله

 

۷-    شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.

شبکه پژوهشگران ايراني جايگاهي براي رتبه بندي محققين کشورمان است که به طور بسيار دقيق و بر مبناي روش مميزي صحيح کاري ارزشمند انجام مي­دهد. معرفي رتبه بندي شده پژوهشگران در اين شبکه بر مبناي محصولات و نتايج کار­هاي علمي آن­ها به نيرو­هاي علمي کشور اعم از دانشجويان و محققين روشي صحيح و بسيار مفيد است. از طرفي اين شبکه فضايي باز براي همه محققين کشور ايجاد نموده است که به طور صحيح و منطقي محصولات کارشان را معرفي کنند.

فعاليت شبکه پژوهشگران را بسيار مفيد و ارزشمند ارزيابي مي­کنيم و به مديران و دست اندرکاران آن تبريک مي­گويم.