جناب آقای دکتر محمد تقی پور

   با سلام

 

 احتراماً ضمن عرض ادب و احترام و نیز تشکر به جهت همکاری صمیمانتان با شبکه پژوهشگران ایرانی، با توجه به سابقه درخشان حضرتعالی و اخذ نشان پژوهشگر فرابرجسته، این شبکه در نظر دارد گزارشی از زندگینامه شخصی و علمی تان را در شبکه پژوهشگران ایرانی قرار دهد، لذا خواهشمند است با پاسخ به سوالات زیر ما را در این راه یاری نمایید.


۱- لطفاًمختصري درمورد بيوگرافي و سوابق علمي و پژوهشي خودتان بفرماييد.

 اینجانب محمد تقی پور متولد شهرستان تالش از خطه سرسبز گیلان در خانواده مذهبی، متولد شدم.خانواده من علاقه شدیدی به تحصیل داشته و این انگیزه ای برای من  بود که از همان کودکی جرقه عشق به علم در من زده شد .با توجه به معدل بالا و جز رتبه های برتر مدرسه شهیدباهنر در مقطع پنجم ابتدایی، به مدرسه تیزهوشان شهر فومن دعوت شده، که به برخی دلایل از رفتن به آنجا امتنا نمودم. اصول مذهبی از همان ابتدا توسط خانواده به من آموزش داده می شد. زمانی که برای انجام فرایض دینی به مسجد حسینیه می رفتم ،در آنجا با استاد حاج آقا سیدرضا قوامی آشنا شده، رهنمود های ایشان، مشوق من شد به گونه ای که مقام های متعددی در مسابقات قرآنی کسب نمودم. از خاطرات خوبی که از آن دوران دارم، دریافت جایزه به خاطر حفظ سوره مبارکه حشر از زنده یاد حجت الاسلام مرتضوی امام جماعت وقت و دریافت جایزه به خاطر حفظ جز سی قرآن از استاد گرانقدرم، حاج آقا قوامی و دعوت به مسابقات استانی در رشت و مسابقات کشوری در قزوین بود....

 تحصصیلات دانشگاهی ام را از سال 1377 مقطع کاردانی آمار در دانشکده شهید شمسی پور تهران شروع نمودم. سپس در سال1380 در مقطع کارشناسی آمار ادامه دادم. درسال1383 کارشناسی ارشد آمار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و در سال1390 با کسب رتبه چهارم با آزمون، در مقطع دکتری رشته مهندسی صنایع گرایش تحقیق در عملیات و مهندسی سیستم دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تحصیلاتم را ادامه دادم و در سال95 موفق به دفاع رساله دکتری خود شدم.

 به لطف خدا پس از تدریس در دانشگاه های  مختلف از جمله: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ،دانشگاه پیام نور منجیل،دانشگاه افسری امام علی(ع)، دانشکده شهید شمسی پور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم،دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند،اسلامشهر، دانشگاه پیام نور تهران، شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنت آباد،دانشگاه غیرانتفاعی و.... به دفعات مختلف عنوان استاد نمونه و برتر و با اخلاق دانشگاه را کسب نمودم.در سال 92 به عنوان مدیر گروهی دانشگاه، در سال93 به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه و همچنین استاد برتر دانشگاه را کسب نمودم. در سال 94 در جشنواره نخبگان و ممتازین تهران با حضور جناب آقای دکتر سعید جلیلی رتبه برتر و همچنین استاد برتر دانشگاه را کسب نمودم.در سال 95 رتبه اول جشنواره را در دو بخش مقاله و کتاب و همچنین استاد نمونه دانشگاه را کسب نمودم. در سال 96 پژوهشگر برتر و برجسته آکادمی علوم و تکنولوژی ایران انتخاب شدم.به لطف خدا ده ها کتاب در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت، همچنین بیش از 200 مقاله به چاپ رسانیده و عنوان پژوهشگر برتر کنفرانس های بین المللی و مجلات را در رزومه علمی و پژوهشی خود دارم.

تاکنون عناوین مختلفی در جشنواره ها، دانشگاه ها و کنفرانس های بین المللی  کسب نمودم که به برخی از آنها اشاره می نمایم:

·  پژوهشگر برتر جشنواره نخبگان و ممتازین تهران

·  پژوهشگر برتر کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت

·  پژوهشگر برتر آکادمی علوم و تکنولوژی ایران

·  پژوهشگر برتر کنفرانس بین المللی تحقیقات کاربردی در مهندسی صنایع

·  پزوهشگر برتر کنفرانس بین المللی آرمانگرایی اسلامی بخش مهندسی صنایع و مدیریت

·  پژوهشگر برتر ژورنال ساینس پی جی

·  پژوهشگر برتر کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت

·  پژوهشگر برتر بخش مقاله نویسی جشنواره معاونت علمی،پژوهشی دانشجویی تهران

·  پژوهشگر برتر ژورنال آی جی آی آر ست

·  پژوهشگر برتر همایش بین المللی پژوهش های نوین دانشگاه علامه طباطبایی تهران

·  پژوهشگر برتر دانشگاه غیرانتفاعی

·  پژوهشگر برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان- کارآفرین

·  پزوهشگر برتر کنفرانس های بین المللی

·  پژوهشگر برجسته آکادمی علوم و تکنولوژی ایران

·  رتبه اول جشنواره بخش مقاله

·  رتبه اول جشنواره بخش کتاب

·  رتبه اول جشنواره معاونت علمی،پژوهشی دانشجویی تهران

·  رتبه اول جشنواره نخبگان و ممتازین، بخش مقاله نویسی

·  رتبه برتر پژوهشگر دانشگاه غیرانتفاعی جشنواره فارغ التحصیلی

·  حافظ قرآن مجید و عضو بسیج اساتید

·  استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

·  استاد نمونه دانشگاه پیام نور

·  استاد برتر دانشگاه پیام نور

·  استاد پژوهش دانشگاه غیرانتفاعی

·  عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

·  چاپ ده ها جلد کتاب در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت

·  داور کنفرانس های بین المللی

·  عضو کمیته داوری کنفرانس های بین المللی

·  عضو هیات تحریره و کمیته داوری

·  سردبیر مجلات تخصصی

·  دارنده مقالات متعدد منتشر شده در مجلات(داخل و خارج کشور) و ارایه شده در کنفرانس های بین المللی با نام دانشگاه غیرانتفاعی

·  دارنده مقالات متعدد منتشر شده در مجلات(داخل و خارج کشور) و ارایه شده در کنفرانس های بین المللی با نام دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران

·  .....


نمونه ای از رزومه علمی پژوهشی اینجانب در وب سایت شخصی
 به ادرس زیر قابل مشاهده می باشد:

www.drmohamadtaghipour.ir

۲- اساتید به نام خود را نام ببرید و بگویید کدامیک بیشترین تاثیر را در موفقیتهای علمی شما داشته است؟ 

ضمن تشکر فراوان از زحمات  پدر و مادرعزیزم که اولین معلمان زندگی ام هستند، بر رسم ادب و احترام از همه اساتید که به گردن بنده حق دارند همچنین معلمان و معلمان ابتدایی( که اولین الفبای زندگی ام را از آنها آموختم) و بزرگوارانی که در تحصیلات بنده نقش داشتند،نهایت تشکر را دارم چرا که به طور حتم هر معلم و استادی در پیشرفت اشخاص تأثیر گذار است.

 لازم است تشکر ویژه ای داشته باشم ازهمه اعضای خانواده ام، بویژه برادرم وهمسر ودخترعزیزم.

بسیاری از اساتیدی که در دانشگاهها یا جشنواره ها یا در مراکز علمی با آنها آشنا شده و افتخار شاگردی آنان را داشتم در شکل گیری پژوهش و تحقیق در اینجانب موثر بوده اند ولی اساتید فرهیخته و بزرگوار از جمله: زنده یاد پروفسور میربهادرقلی آریانژاد، پروفسور رضا توکلی مقدم،پروفسور کریم زارع، دکتر کرم اله دانشفرد،دکتر امیر خسروجردی،دکتر مجید قدسی،دکتر محمدتقی تقوی فرد،دکتر پرویز نصیری، دکتر محمد بامنی مقدم،دکتر سعید جلیلی، دکتر کیانوش فتحی واجارگاه، دکتر شروین اسدزاده،دکترابوالفضل گندمی،دکتر غلامرضا معمارزاده،دکتر سعید صادقی،دکتر جواد عمادی پرمکوهی،دکتر سعید محرابیان،دکتر اسفندیاری،دکتر علی اکبر نظری، دکتر شهرام یعقوب زاده، حجت الاسلام صداقت منش ، حجت الاسلام همت پور ،حاج آقا سید رضا قوامی،جناب آقای حیدرپور منجیل،جناب آقای اسماعیل ارزنلو،جناب آقای سرهنگ موسوی کیا،،جناب آقای فتحی شمسی پور،جناب آقای مهدی جعفری راجعونی ،... تاثیر بیشتری در شکل گیری شخصیت پژوهشی اینجانب داشته اند.

همین جا پوزش می طلبم اگر نام استاد گرانقدری از قلم افتاده باشد.

 

 

۳- عمدهترین منابعی که از آنها برای به روز کردن اطلاعات خود استفاده میکنید چه منابعی هستند؟

اصولا هم از منابع داخلی و هم منابع خارجی حتی المقدور بهره می گیرم. لیکن با توجه به اینکه مرتب با دانشجوها در ارتباط هستم ضرورتا آخرین مطالب علمی مورد نیاز و مرتبط با موضوعات مورد بررسی در رساله ها و پایان نامه ها را مورد بررسی قرار می دهم.همچنین مجلات و ژورنال های علمی مرتبط با رشته های تخصصی مهندسی صنایع، مدیریت و آمار و مقالاتی که مبتنی بر آخرین یافته های علمی در این مجلات منتشر می گردد، بیشترین زمینه را برای به روز کردن اطلاعات علمی اینجانب و دانشجویان تحت راهنمایی و مشاوره بنده فراهم می نماید. 

 
۴-      بطور کلی روند فعالیتهای پژوهشی را در کشور عزیزمان ایران به چه صورت میبینید؟

خوشبختانه سیر پیشرفت کشور عزیزمان در زمینه تولیدات علمی خوب بوده،اما باید دقت نماییم که پژوهش ها بیشتر جنبه کاربردی پیدا کنند که این مشکل می تواند با ارتباط بین صنعت و دانشگاه حل شود. درواقع اگر نظام آموزشی کشور متناسب با صنعت طراحی شود، عالی می شود. ضمنا معاونت علمی ریاست جمهوری و مسئولین محترم، تحرکات علمی خوبی را شکل داده و کمک موثری به شکل گیری زمینه تبدیل علم به فناوری رقم زدند.

 
 

۵-      چه پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش برای دانشجویان و یا پژوهشگرهای جوان دارید؟

برای اینکه دانشجویان ما بتوانند سطح پژوهش های علمی خویش را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ارتقا ببخشند، لازم است که میزان و نسبت مطالعات و شناخت علمی خویش را ارتقا ببخشند. بدین منظور ضروری است که وقت و انرژی شان را عمدتا صرف تحقیق و پژوهش بمنظور ارتقای یافته های نوین علمی سرلوحه کار خویش قرار دهند. در عین حال با توجه به اینکه تولید علمی یک میراث مشترک بشری است ، لازم است که دانشجویان جهت کسب آخرین یافته های علمی دنیا در کسب زبان های خارجی نیز همت بیشتری بخرج بدهند. به نظر بنده باید فضای فکری و فرهنگی کشور در راستای توجه به پژوهش بخصوص از نوع کاربردی و فناوری محور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

۶-      دیروز، مسیر امروز را چگونه میدیدید؟ امروز، دیروز را چگونه ارزیابی میکنید؟

دیروز یک خاطره بود، حسرتش را نمی خورم. امروز یک هدیه است قدرش را می دانم.

دیروز سخت بود و شاید فردا سخت تر. شاید امروز من، متاثر از محدودیت ها و محرومیت ها چنین است. برای فردایم تلاش می کنم همچون دیروز، نمی گویم بیشتر، چرا که تا امروز تمام توان خود را به کار بستم.ایمان دارم اگر برخی موانع که با دستان من گره ای از آنها باز نمی شد وجود نداشت، امروزمن هزاران بار بهتر می گشت.تلاش می کنم برای کسانی که شاید با شرایط من مواجه باشند تا به آنچه که حق شان است برسند.خدا را شکر می کنم برای دیروز و امروزم.فردایم با اوست.

 

کوتاه بگویم:

 باید با عشق و اراده  به سمت آینده ای که شایسته کشورعزیزمان ایران اسلامی بزرگ در سطح منطقه است،حرکت کنیم.در واقع باید از روی غیرت و تعصب با تاکید بر پژوهش و پیشرفت علمی و تولیدات داخلی جامعه با اندیشه توانستن وبزرگ شدن ، به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کنیم.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری: پیشرفت علمی، کشور را قدرتمند می کند.

 در ارزیابی امروزمان از دیروز، نکته مهم این است که رسیدن به اهداف بلند، قاعدتا تلاش و همت و پشتکار زیادی را می طلبد که جوینده این راه باید با صبر و تحمل و بردباری همه ناملایمات را برخود هموار نماید و این مسیر را با نهایت جدیت به انتها برساند.

( کسی که دارای عزمی راسخ است جهان را مطابق میل خویش عوض می کند)

۷-    شبکه پژوهشگران ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهادات ارزنده حضرتعالی می تواند در ترقی شبکه موثر باشد.

شبکه شروع بسیار خوبی دارد.امیدوارم طرح جدیدی که توسط این شبکه ایجاد شده، گسترش یابد چرا که می تواند در جهت شناسایی، تشویق و ترغیب پژوهشگران نقش بسزایی داشته باشد. به نظربنده مسئولین بسیار محترم شبکه می توانند از طریق ارتباط با دانشگاه ها که نقش اساسی دارند و همچنین اساتید و پایگاه های علمی اقدام به توسعه شبکه نمایند.   
بر خود لازم می دانم از مدیریت وهمه مسئولین بسیار محترم این شبکه قدردانی ویژه داشته باشم           
در پایان از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، كمال تشكر را داريم.