در بیشتر مطالب علمی منتشر شده در زبان فارسی و برخی از منابع انگلیسی مرتبط با گردشگری، این واژه همراه با واژه « صنعت» به کار گرفته می شود. اما به راستی آیا گردشگری و توریسم را باید در زیر مجموعه صنعت به حساب آورد و یا گردشگری در زیر مجموعه خدمات قرار گرفته و به عنوان یک بخش باید به آن نگریست. و آیا اساسا کاربرد واژه صنعت برای گردشگری در ادبیات علمی- و نه رسانه ای- صحیح می باشد. برای تحلیل موضوع باید ابتدا به تعریف و درک صحیح و علمی از این واژه ها بپردازیم. واژه « صنعت» که معادل کلمه انگلیسی industry می باشد،در فرهنگ لغت آکسفورد مترادف با  فعالیت های اقتصادی مرتبط با تولید و فرآوری مواد خام و تولید محصولات در کارخانه آمده است. این واژه از ریشه صنع(در زبان عربی) و به معنای ساختن یا آفریدن گرفته شده و منظور از« ساختن»،ایجاد دگرگونی در نمود و شکل ظاهری یا دگرگونی در ترکیب و چگونگی جسم یا موادی است که نیازمندی معینی را  برآورده سازند. بنابراین صنعت به معنی ایجاد دگرگونی شکل یا ترکیب مواد است تا به این وسیله مواد خام یا غیر قابل بهره گیری را به صورت کالائی قابل استفاده و بهره گیری برای برآوردن نیازمندی های زندگی مردم در آورد(خلیفه قلی،1376). در حقیقت یک فعالیت باید مشتمل بر چند عنصر باشد تا تحت عنوان « صنعت» شناخته شود؛

-صنعت یک فرآیند و همراه با طی نمودن چند مرحله متفاوت می باشد.

- در فرآیند صنعت، وجود مواد خام اعم از مواد خام کشاورزی،معدنی و ... ضروری می باشد.

- در فرآیند صنعت،مسئله فرآوری از مواد خام تا شکل گیری محصول نهایی و تولید کالا در یک چرخه منظم وجود دارد.

با توجه به اینکه در « گردشگری و توریسم» اساسا سه عنصر شکل دهنده فعالیت صنعتی« مواد خام، فرآوری و تولید کالای کارخانه ای» وجود ندارد و نوعی فعالیت همراه با ارائه نوع خاصی از خدمات متنوع از بازاریابی،حمل و نقل،اقامت،بازدید و.... می باشد،به نظر می رسد کاربرد واژه صنعت برای گردشگری سنخیت علمی نداشته و بیشتر در ادبیات رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت باید «گردشگری» را زیر مجموعه «خدمات» دانسته ، و به عنوان یک « بخش» آنرا محسوب کرد.