چکیده :

مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید می باشد. جامعه ی تحقیق، مشتریان فروشگاههای ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 90 نفر از مشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به بررسی قابل قبول بودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابل استفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایج نشان داد که ویژگ یهای شخصیتی مصر فکننده (نیاز به تعلق، نیاز به احترام و لذت بردن از خرید) ارتباط معناداری با تمایل مشتری به ارتباط دارند و بین گرایش طبق هبندی محصول (مد) و تمایل مشتری به ارتباط رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاههای خرده فروشی جهت ارتقا اثر بخشی فعالیت های بازاریابی و ارزیابی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده کمک کند.

کلید واژگان :

ویژگی های شخصیتی مصرف کننده؛ رضایت ارتباطی؛ رفتار خرید؛ رفتار مصرف کننده؛ لیزرل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک