هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان اثربخشي برنامه درسي پژوهي بر مهارت هاي حرفه اي معلمان آموزش و پرورش استثنايي استان همدان است. روش پژوهش پس رويدادي از نوع علي مقايسه اي است. جامعه آماري شامل معلمان آموزش و پرورش استثنايي استان همدان در سال تحصيلي 92-1391 بوده كه با كاربرد روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي، 320 معلم انتخاب شدند. ابزارهاي گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامههاي فراهمآوري فرصت هاي يادگيري، علاقه مندي به افزايش دانش و مهارتهاي شغلي، سازماندهي و مديريت كلاس، فرم هاي مشاهده به كارگيري نظريههاي يادگيري، استفاده از وسايل آموزشي و كمك آموزشي، بهره گيري از شيوه هاي صحيح ارزشيابي، ترغيب دانش آموزان به كار گروهي در كلاس درس و آزمون آشنايي با نظريه هاي يادگيري بوده است. نتايج نشان مي دهد كه گروههاي درس پژوه و عادي از نظر فراهمآوري فرصت هاي يادگيري (05/0>p؛ 33/2=t)؛آگاهي از نظريه هاي يادگيري (05/0>p؛ 11/2 =t)؛ استفاده از وسايل آموزشي و كمكآموزشي (01/0>p؛ 67/2=t)؛ علاقه مندي به افزايش دانش و مهارت هاي شغلي (05/0>p؛ 47/2=t) وترغيب دانش آموزان به كار گروهي (05/0>p؛ 50/2=t) تفاوت معناداري داشته اند. در سه مولفه بهرهگيري از شيوههاي صحيح ارزشيابي (11/0=p؛ 58/1 =t)؛ سازماندهي و مديريت كلاس درس (59/0=p؛ 54/0=t) و كاربرد نظريه هاي يادگيري (48/0=p؛ 71/0=t) تفاوت معناداري مشاهده نشده است.
کلید واژگان :درس پژوهی، رشد حرفه ای، اثربخشی.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک