چکیده :

هدف اصلي اين تحقيق بررسي عوامل مؤثر بر صنعت گردشگری در مناطق روستايي توتاخانه است. براي رسيدن به اهداف تحقيق از دو روش اسنادي و میدانی (پیمایشی) استفاده شد. جامعه آماري اين تحقيق را اهالی روستای توته‌خانه، گردشگران واردشده به منطقه و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بناب تشکیل داده‌اند. حجم نمونه در این تحقیق 95 نفر از اهالی روستای توته‌خانه، 150 نفر از گردشگران واردشده به منطقه و سه نفر از هر یک از ادارات مذکور تشکیل داده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش و روش به کار گرفته‌شده در آن نشان می‌دهد که روستای توته‌خانه با وجود جاذبه‌های طبیعی متعددی که دارد ولی به دلایلی از جمله نبود امکانات زیرساختی، عدم جذب مشارکت مردم محلی، عدم شناساندن منطقه برای گردشگران و نبود یک برنامه مدون و عدم همکاری بین سازمان‌های مسئول تا به امروز مانع از تبدیل روستای توته‌خانه به منطقه نمونه گردشگری شده است. همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بر اساس رویکرد راهبردی مدل SWOT لازم است به منظور تقویت و توسعه گردشگری در روستای توته‌خانه ضمن انتخاب استراتژی های تدافعی به عنوان راهبرد اصلی انتخاب‌شده از سایر استراتژی ها نیز به عنوان استراتژی های کمکی مورد استفاده قرار گیرد تا با تبدیل منطق به عنوان منطقه نمونه گردشگری بتوان ضمن خارج کردن از انزوای کنونی، بتوان از اثرات مثبت حاصل از ورود گردشگر در سایر زمینه‌ها مثل ایجاد تنوع درآمدی، ایجاد شغل‌های جدید، افزایش سطح فرهنگ و دانش مردمان محلی و... استفاده کرد.

کلید واژگان :

استراتژی، گردشگری، مدل SWOT، روستای توته‌خانه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک