چکیده :

ویروس کرونا (کووید۱۹) با بحران جهانی علاوه بر تهدید سلامت افراد در جوامع مختلف نحوه کار مردم را نیز تحت تاثیر قرارداده است. سازمان ها و کارفرمایان باید به سرعت به این تغییر غیر منتظره پاسخ و نحوه واکنش به این اختلالات بالقوه را مشخص می کردند. بنابراین هدف از این تحقیق، بررسی نقش میانجی فرایادگیری در خودکارآمدی و پذیرش دورکاری کارمندان است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و پیمایشی بوده و نمونه جامعه آماری با انجام نمونه گیری تصادفی و انتخاب ۱۷۰ نفر از کارمندان فعال در ادارات کل غرب استان مازندران صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه یادگیری سازمانی لیائو و وو (۲۰۱۳) و پرسشنامه خودکارآمدی ریگز و نایت (۱۹۹۴) و پرسشنامه دورکاری سازمانی احمدی (۱۳۹۱) بود. روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی تائیدی و پایایی آنها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و واریانس) و آمار استنباطی (معادلات ساختاری) به کمک نرم افزارهای SPSS و PLS بود. یافته تحقیق نشان داد که رویکرد فرایادگیری درخودکارآمدی و پذیرش دورکاری درکارمندان نقش میانجی دارد؛ تعهد مدیریت، نگرش یادگیری و انتقال دانش در خودکارآمدی و پذیرش دورکاری درکارمندان نقش میانجی دارد و یکپارچگی دانش در خودکارآمدی و پذیرش دورکاری درکارمندان نقش میانجی ندارد. نتایج نشان داد امروزه سازمان ها فرایادگیری را به عنوان وسیله مستقیمی برای افزایش بهره وری و انعطاف پذیری میدانند. فرایادگیری میتواند هم در بهبود عملکرد فردی و هم عملکرد سازمانی موثر باشد و بنابراین میتواند برای متخصصان توسعه منابع انسانی مهم باشد.

کلید واژگان :

خودکارآمدی ، دورکاری ، فرایادگیری ، کوید19



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک