چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین توانمندسازی معلمان با تعهد سازمانی آنان می¬باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری کلیه دبیران متوسطه دوم دخترانه دولتی شهرارومیه می¬باشد که در مجموع نفر392 می باشند و از این تعداد 190 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های دو پرسشنامه استاندارد توانمندسازی وتن و کمرون(1998) و تعهد سازمانی آلن و مایر(1991) بود. روایی هر دو پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمند سازی 89/0 و برای پرسشنامه تعهدسازمانی 87/0 گزارش گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این بود که بین توانمندسازی معلمان و تعهد سازمانی آنان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. در ادامه نیز نتایج نشان داد که از مولفه های توانمند سازی ابعاد شایستگی، موثر بودن و اعتماد قابلیت پیش بینی تعهد عاطفی را دارند همچنین مولفه های شایستگی، خودمختاری و اعتماد می توانند تعهد هنجاری را پیش بینی نمایند و در نهایت دو بعد موثر بودن و اعتماد قابلیت پیش بینی تعهد مستمر را دارند.

کلید واژگان :

توانمند سازی، تعهد سازمانی، معلمان شهرستان ارومیه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک