چکیده :

بیش فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. این اختلال موجب ایجاد تأثیرات منفی روی دانش‌آموزان و خانواده شان می‌شود و علاوه‌برآن، کنترل کلاس با حضور چنین دانش‌آموزانی، برای معلمان و مربیان، دشوارتر می‌شود. به طور متوسط، ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی‌توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می‌شود؛ ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌گردد. این بیماری سال‌هاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. عدم درمان یا بهبود این مشکل می تواند تبعات منفی در بزرگسالی هم داشته باشد و سیر درمان را سخت و طولانی تر کند. چالش‌های موجود در تعامل با چنین دانش‌آموزانی در کلاس توسط معلمان و در منزل توسط والدین، انگیزه نگارش این مقاله بوده است. در نظر داریم علاوه بر بیان تاریخچه، روش تشخیص و چالش‌ها، به شرح روش‌هایی که منجر به ایجاد تغییرات مثبت در چنین دانش‌آموزانی می‌شود نیز بپردازیم. مقاله پیش رو بر اساس روش کتابخانه‌ای و توصیفی - تحلیلی نگاشته شده است.

کلید واژگان :

تربیت، بیش‌فعالی، اختلال، کنترل، روان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک