محل ثبت : اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ایران
سال ثبت : 1390
مشاهده سایر اختراعات روح اله عبداللهی
در این طرح، یک مبدل AC – DC، 72 پالسه مبتنی بر اتوترانسفورماتور T ارائه شده است. مبدل پیشنهاد شده از دو عدد مبدل AC – DC، 18 پالسه موازی با مدار دوبل کننده پالس در باس DC تشکیل شده است که هر مبدل AC – DC، 18 پالسه شامل پل دیودی یکسو کننده 9 فاز است. مدار دو برابر کننده تعداد پالس به ترانسفورماتور مسدود کننده مولفه صفر (ZSBT) و ترانسفورماتور سر وسط (IPR) تپ دار به جای IPR استفاده شده در مبدل 36 پالسه نیاز دارد. در مبدل 72 پالسه مبتنی بر اتوترانسفورماتور چند وجهی، برای ساخت اتوترانسفورماتور چند وجهی نیاز به سه عدد ترانسفورماتور تک فاز می باشد که در مبدل 72 پالسه پیشنهادی، برای ساخت اتوترانسفورماتور با اتصال T تنها به دو عدد ترانسفورماتور تک فاز نیاز است که منجر به کاهش ابعاد، وزن و هزینه مبدل پیشنهادی نسبت به طرح مبدل 72 پالسه مبتنی بر اتوترانسفورماتور چند وجهی می شود.
این طرح ملزومات استاندارد IEEE – 519 (%3 (THD < را در بارهای متغییر برای کاربردهای ویژه از قبیل تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان، فرودگاه و کاربردهای نظامی برآورده می نماید ( رجوع شود به استاندارد IEEE-519 در ضمیمه) ، همچنین کیفیت توان را در خطوط اصلی AC به نسبت مبدل¬های چند پالسه پیشین به طور مناسب¬تری بهبود می¬بخشد که این بهبود در شاخص ها نظیر THD جریان تغذیه (THDi¬)، THD ولتاژ تغذیه (THDv)، فاکتور اغتشاش (DF)، فاکتور جابجایی توان (PDF) و فاکتور توان کلی (TPF) در بار کامل و کم باری می باشد. مبدل پیشنهادی در تغذیه محرکه موتور القایی به روش کنترل مستقیم گشتاور مورد شبیه سازی و تحلیل قرار گرفته است ( مقاله ارائه شده در ضمیمه). نتایج شبیه سازی شامل یک مجموعه از شاخص¬های کیفیت توان در خطوط اصلی AC و باس DC برای محرکه موتور القایی به روش کنترل برداری تغذیه شده از مبدل های 36 پالسه و 6 پالسه، به منظور مقایسه عملکردشان با مبدل پیشنهادی می باشد، که نتایج نشان دهنده این مطلب است که با استفاده از ساختار پیشنهاد شده در بارهای متغیر، THD جریان ورودی به کمتر از %3 و ضریب توان نیز به نزدیکی مقدار واحد می رسد.