بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد سال 1391
1395/10/25 23:38:09
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یزد
سال طرح : __91
مشاهده سایر طرح های سکینه گرایلو
چکیده:
مقدمه:کیفیت زندگی از مهمترین مولفه های مفهوم کلی بهداشت محسوب می شود. سطح سلامت وکیفیت زندگی دانشجویان تاثیر بسزایی در یادگیری و افزایش آگاهی علمی و موفقیت تحصیلی شان خواهد داشت. بنابراین باتوجه به اهمیت آن ارتباط بین کیفیت زندگی وسطح استرس و اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد سنجش قرار گرفت.
روش کار: این پژوهش توصیفی- مقطعی می باشد که تعداد 230 نفر دانشجو به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و بررسی ارتباط کیفیت زندگی و متغیرهای استرس ، اضطراب و افسردگی با استفاده از پرسشنامه استاندارد SF36 و DASS21 در دانشجویان انجام گرفت، داده ها با استفاده از آزمون های ناپارامتری و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها:یافته ها نشان داد که سلامت عمومی، سلامت روان با متغیر نگرانی شغلی و اشتغال در آینده همبستگی مثبت آماری داشت. بطوری که در افرادی که نگرانی بیشتری داشتند سلامت عمومی و سلامت روحی افراد پایین تر بود. میزان استرس در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختر بود. براساس آزمون همبستگی پیرسون ، بین مولفه های کیفیت زندگی و مولفه های استرس همبستگی مثبت معناداری مشاهده شده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که ارائه خدمات بیشتر به دانشجویان وتلاش برای مهیا کردن زمینه اشتغال آنها و رفع عوامل زمینه ساز استرس و به طبع آن افسردگی و اضطراب از مواردی هستند که می تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی آنها شود.
کلمات کلیدی: کیفیت زندگی ، استرس، اضطراب، افسردگی، دانشجویان