بررسی نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی پیرامون متافیزیک و کاربردهای آن
1395/10/28 09:08:39
نوع همکاری : همکار
کارفرما : انجمن الهیات و متافیزیک معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس
سال طرح : 1384
مشاهده سایر طرح های دکتر محمد ذوالعدل
متافیزیک یا متاگیتیک که در ادبیات شرق به مابعدالطبیعه شناخته می شود، بنابر تعریف دانشکده ی متافیزیک کی آرا به معنی "رفتن به ماورای فیزیک" با بهره گیری از حواس برتر بوده؛ و به کنکاش دربارهٔ چیستی و کُنه وجود، زندگی و جهان به عنوان یک کل، میپردازد. اگر چه متافیزیک بعنوان خاستگاه فلسفه و شاخه ای از این علم محسوب می شود، اما کاربردهای عینی آن سبب شده که بسیاری از افراد را به سوی خود جذب کند؛ زیرا به نظر می رسد که بواسطه آن انسان ها می توانند با بهره گیری از قدرت های خدادادی نهفته خویش در قوانین طبیعت دخل و تصرف انجام داده و یک کار خارق العاده انجام دهند. بر این اساس و از آنجا که امروزه متافیزیک در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا به عنوان یک رشته ی علمی دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است؛ و نظر به ضرورت و اهمیت سنجش نگرش دانشگاهیان نسبت به این مقوله و کاربردهای آن، در این تحقیق توصیفی از نوع میدانی که با هدف تعیین نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز در مورد متافیزیک و کاربردهای آن به انجام رسیده است، واحدهای پژوهشی نسبت به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته اقدام نموده؛ و پس از تکمیل و جمع آوری پرسش نامه ها، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تجلیل قرار گرفته؛ و میزان آگاهی و شناخت آنها نسبت به متافیزیک و کاربردهای آن(بعد شناختی)، احساس فرد و میزان توجه و علاقه افراد به متافیزیک و کاربردهای آن(بعد عاطفی) و نیز میزان عمل و یا آمادگی واحدهای پژوهشی برای عمل در زمینه کاربردهای متافیزیک(بعد رفتاری) مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها نشان داد اگر چه که میزان علاقمندی واحدهای پژوهشی به متافیزیک و کاربردهای آن بسیار بالا بوده، اما میزان آگاهی و شناخت آنها نسبت به این مقوله و نیز میزان عمل و یا آمادگی برای به کار گیری جنبه های کاربردی متافیزیک در زندگی در مراتب بعدی قرار داشته است. پژوهشگران بر اساس یافته های مطالعه بر ضرورت اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی مبتنی بر شواهد علمی در زمینه متافیزیک و کاربردهای آن جهت گروه هدف مطالعه تأکید می نمایند.