نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه کردستان
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های خلیل زندی
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر سرمایه¬های فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه¬ای بر خلق مزیت رقابتی پایدار در شعب بانک ملی شهرستان سنندج است. ابعاد سرمایه فکری مورد بررسی در پژوهش حاضر بر اساس پژوهش روس و روس (1997) می¬باشد که عبارتند از: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه¬ای. همچنین ابعاد مزیت رقابتی به دلیل بررسی پژوهش در صنعت بانکداری بر اساس شاخص¬های درجه¬بندی شعب بانک مرکزی (1391) طراحی شده است. جامعه مورد بررسی در پژوهش حاضر، کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهرستان سنندج می باشد که بر اساس اعلام سرپرستی شعب این بانک در استان، تعداد 700 نفر کارمند دارند، از این رو به دلیل محدود بودن جامعه و بر اساس فرمول کوکران، تعداد 248 نفر به شیوه نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شد و 250 پرسشنامه میان آنان توزیع گردید. داده¬های به دست آمده با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS 20 و LISREL 8.8تحلیل شد. بر اساس نتایج پژوهش، تأثیر مثبت و معنادار سرمایه فکری بر مزیت رقابتی پایدار در شعب بانک ملی شهرستان سنندج (فرضیه اصلی پژوهش) و نیز تأثیر مثبت و معنادار دو سازه سرمایه فکری (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) بر مزیت رقابتی پایدار تأیید شد، با این‌حال، تأثیر سرمایه رابطه¬ای بر مزیت رقابتی پایدار در شعب بانک ملی شهرستان سنندج تأیید نشد.