بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر زابل و عوامل موثر بر آن در سال 1393
1395/11/20 18:58:17
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی زابل
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های میثم گنجعلی
مقدمه: سلامت روان عبارت است از قابلیت برقراری ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح مفید فردی و اجتماعی و حل تضادها و برآوردن تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه. یکی از دلایل موفقیت نظام آموزشی هر کشور، داشتن دانش آموزانی سالم است و وجود مشکلات روانی و جسمی باعث افت تحصیلی و گاهی ترک تحصیل را به دنبال دارد. بنابراین توجه به تأمین سلامت روانی دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعي 365 نفر دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر زابل که در سال 1393 درحال تحصیل در مقطع دبیرستان بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل سوالات زمینه ای، سوالات زمینه ای، 28 سوال چهار گزینه ای که به بررسی چهار عامل اساسی شامل علائم جسمانی، علائم اضطراب و اختلال خواب، اختلال کارکرد اجتماعی و مقیاس افسردگی به جمع آوری اطلاعات پرداختیم. ضمنا روایی پرسشنامه براساس مطالعات و نظر اساتید تائید گردید. پایایی پرسشنامه طبق ضریب آلفای کرونباخ 80 درصد برآورد گردید.
يافته ها: از میان دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه میزان نمره سلامت روان کسب شده توسط دانش آموزان در 15 نفر (1/4%) ضعیف، 293 نفر (3/80%) متوسط و 57 نفر(6/15%) خوب ارزیابی گردید. براساس یافته ها بین سلامت روانی در بین دانش آموزان با جنسیت، سن، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی رایطه معنادار مشاهده شد(05/0>P) ولی با سطح تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر و میزان درآمد خانوار رابطه معنادار مشاهده نشد(05/0