تعیین میزان دانش و عملکرد دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل پیرامون احیاء قلبی ریوی در سال 1394
1395/11/20 19:17:10
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی زابل
سال طرح : 1394
مشاهده سایر طرح های میثم گنجعلی
مقدمه: آگاهی و مهارت کامل در انجام عملیات احیاء برای کلیه پرسنل پزشکی لازم است. در این میان دانشجويان پزشكي از جايگاه ويژه اي برخوردار مي باشند چراکه در آينده به عنوان پزشك می بایست بتوانند يك تيم احياء قلبي- ريوي را مديريت كنند. این تحقیق بر آن است که میزان آگاهی و مهارت بالینی دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل را پیرامون احیای قلبی ریوی بررسی کند.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعي 90 نفر از دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی که طی سال 1394 به مراکز بهداشتی درمانی در حال تحصیل بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل سوالات زمینه ای، سوالات دانش )11 سوال( و سوالات عملکرد )9 سوال (تنظيم گرديد که توسط دانشجویان پزشکی پاسخ داده شد و سپس اطلاعات توسط نرم افزار SPSS 22مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت.
يافته ها: از میان 90 دانشجوی پزشکی شرکت کننده در این مطالعه میزان آگاهی نسبت به احیای قلبی ریوی در 8/47% (43 نفر) ضعیف و میزان مهارت بالینی در زمینه احیای قلبی ریوی در 3/73% ( 66 نفر) خوب ارزیابی گردید. عواملی مانند جنسیت، معدل و مدت زمان سپری شده از دوره بالینی بر آگاهی دانشجویان موثر بود( P<0/05) در حالیکه آگاهی آنان ارتباطی با گذراندن بخش قلب، سابقه دوره آموزش عملی احیاء، و منبع کسب اطلاعات نداشت( P>0/05)و عواملی مانند: جنسیت و معدل بر مهارت بالینی دانشجویان پزشکی اثرگذار بود( P<0/05) در حالیکه گذراندن بخش قلب، سابقه دوره آموزش عملی احیاء، و منبع کسب اطلاعات بر عملکرد آنان تاثیری نداشت( P>0/05). آگاهی و مهارت بالینی دانشجویان با جنسیت مرتبط بود ( P<0/05) بطوریکه آگاهی کارآموزان پسر در مقایسه با دختر ضعیف تر و مهارت بالینی در کارورز دختر بهتر ارزیابی شد بود. همچنین آگاهی و مهارت بالینی در کارورزان با معدل مرتبط بود( P<0/05) به طوریکه با افزایش معدل این دو مشخصه بهبود می یافت. هم چنین در بین کارآموزان آگاهی با گذشت زمان از دوره بالینی مرتبط بود( P<0/05) به طوریکه با گذشت زمان آگاهی بهبود می یافت.
نتيجه گيري: نتایج مطالعه بیانگر این موضوع بود که جنسیت، معدل و مدت زمان سپری شده از دوره بالینی از جمله عوامل اثر گذار بر روی آگاهی و مهارت بالینی دانشجویان پزشکی در مورد احیای قلبی ریوی می باشد.
کلمات کلیدی: آگاهي، مهارت بالینی، احیای قلبی ریوی، دانشجویان پزشکی