نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های احمد رئیسی
چکیده مقدمه :مدیریت کیفیت فراگیر از طریق بهبود مستمر کیفیت به همراه جلب مشارکت کارکنان از یک سو و مشتریان از سوی دیگر، مزایای زیادی را برای سیستم های مراقبت بهداشتی به منظور کنترل هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات به همراه دارند. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان آمادگی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر می باشد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی می باشد که در آن دیدگاه 67 نفر از مدیران بخش های مختلف پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ارتباط با هشت هدف پژوهش سنجیده شد. به دلیل محدود بودن جامعه پژوهش، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر هشت بخش و 41 سوال مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که به روش شبه دلفی به تأیید نهایی رسید. داده ها بر اساس آمار توصیفی و آزمون واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS16.0 تحلیل شدند. یافته ها : با توجه به فرض نمره معیار 3،میانگین ابعاد مشتری محوری (45/3) ، توجه به آموزش (29/3) ، ساختار مدیریت کیفیت (16/3) ، تعهد رهبری (17/3) ، توجه به کار تیمی (07/3) و فرهنگ خلاقیت و نوآوری (06/3) بالای 3 و در سطح مطلوبی ارزیابی شدند. میانگین ابعاد مشارکت کارکنان (92/2) و توجه به کارکنان (48/2) زیر 3 و در سطح نامطلوبی ارزیابی شدند. نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش، به منظور ارتقا و بهبود بستر پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افزایش توجه مدیران به دو مسئله عمده یعنی مشارکت کارکنان و توجه به کارکنان پیشنهاد می گردد. مسلماً فراهم سازی محیطی جهت اظهار نظر کارکنان و استفاده از این نظرات در مدیریت سازمان، نقش چشمگیری را در پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر خواهد داشت. از اینرو فراهم نمودن زمینه های لازم جهت پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان یک اولویت برنامه ریزی در مدیریت آتی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پیشنهاد می گردد.