نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه یزد معاون پژوهشی
سال طرح : 1385
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای به عنوان یک سیستم باز مطرح است. هدف از این تحقیق شناسایی نقاط قوت و ضعف اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی سیستم آموزش حاکم بر این آموزشگاه‌ها در قالب دیدگاه سیستمی می‌باشد. سوال اصلی این استکه وضعیت عناصر تشکیل‌دهنده‌ی نظام آموزشی حاکم بر آن‌ها کدام است و ویژگی‌های نظام اموزشی مطلوب برای یک اموزشگاه فنی و حرفه‌ای چیست. حدود سیصد اموزشگاه ازاد فنی و حرفه‌ای فعال در استان یزد وجود دارند که در 9 گروه به اموزش می‌پردازند. این گروه‌ها عبارتند از: ایمنی و بهداشت، طراحی و دوخت، صنایع دستی، فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، امور مالی و بازرگانی، صنایع چاپ، صنایع نساجی و خدمات اموزشی. از بین این اموزشگاه‌ها تعداد 140 واحد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردیدند و پرسشنامه تحقیق برای ان‌ها ارسال شد. از بین پرسشنامه‌های در تکمیل شده تعداد 116 پرسشنامه معتبر شناخته شدند. هر پرسشنامه حاوی 34 سوال پنج گزینه‌ای و یک سوال باز بود. در این تحقیق عناصر تشکیل‌دهنده‌ی نظام اموزشی اموزشگاه‌های ازاد به پنج گروه اصلی تقسیم شده سپس متغیرهای موثر در هر یک از عناصر مورد بررسی قرار گرفتند. عناصر مذکور عبارتند از: 1- عامل انسانی (شامل مربی، کارآموز و مدیر اموزشگاه) 2- دوره‌های اموزشی و محتوای دروس. 3- شیوه‌ی تدریس. 4- وسایل اموزشی و فضای فیزیکی. 5-خروجی سیستم. 1- عناصر پنجگانه به همراه نظارت و کنترل سازمان اموزش فنی و حرفه‌ای محورهای بررسی را تشکیل می‌دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ازمون برابری نسبت‌ها استفاده گردیده و این کار با کمک نرم‌افزار کمکی spss انجام شد. یافته‌های تحقیق به ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح نظام اموزشی اموزشگاه‌های ازاد ختم شده است.