نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه یزد معاون پژوهش و فناوری
سال طرح : 1387
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
اگر چه رشد بنگاه به عنوان يکی از عوامل مؤثر بر ايجاد اشتغال و در نتيجه کاهش بيکاری از اهميت فراوانی برخوردار است اما با اين وجود عوامل مؤثر بر رشد بنگاه و سهم تأثير هر کدام از مباحث اقتصاد و مديريت است که در مورد آن ها اتفاق نظر وجود ندارد. يکی از اين عوامل که می تواند بر رشد بنگاه مؤثر باشد ترکيب جنسي نيروی انسانی هر بنگاه است. بر این اساس اگر بتوان نشان داد كه ترکيب جنسيت کارکنان بنگاه های فعال در یک بخش اقتصادی بر رشد آن ها تأثيری ندارد در اين صورت مي توان انتظار داشت كه ظرفيت اشتغال زايی اين بخش تحت تأثير جنسيت نبوده و اين بخش می تواند به اندازه مردان، برای زنان نيز ايجاد اشتغال نمايد. اين تحقيق مي كوشد تا با تفکيک بنگاه های کوچک و متوسط صنايع توليدي بخش تعاون به دو گروه، گروهی که اکثريت نيروی انسانی آن را مردان و گروهی که اکثريت نيروی انسانی آن را زنان تشکيل می دهد، پاسخي براي بررسی مسأله تأثير ترکيب جنسيت نيروی انسانی بر رشد بنگاه های این بخش پيدا نمايد. اطلاعات مورد نياز اين پژوهش براي اولين بار از مركزآمار ايران و در سطح بنگاه توليدي تهيه گرديده و بنگاه هاي کوچک و متوسط صنايع توليدي بخش تعاون در برنامه دوم توسعه ج.ا.ا.:(1378 - 1373 ) مورد بررسی قرار می گيرند. نتايج اين تحقيق نشان می دهد ترکيب جنسي نيروی انسانی بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط بخش تعاون تأثيری بر رشد نیروی انسانی اين بنگاه ها طی برنامه دوم توسعه نداشته است. اين نتيجه حتی زمانی که بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط با معيار های متفاوت، يعنی کمتر از 100 نفر و کمتر از 50 نفر کارکن مشخص می شوند تغيير نمی يابد. همچنين روش های متفاوت اندازه گيری رشد بنگاه و تصحيح دو مرحله ای هکمن برای جلوگيری از تورش احتمالی ناشی از انتخاب بنگاه های ماندگار در فعاليت طی دوره مورد مطالعه در مقايسه با بنگاه هايي که نتوانسته اند در اين مدت به حيات اقتصادی خود ادامه دهند، نتيجه اين تحقيق، يعنی عدم تأثير جنسيت بر رشد بنگاه را، تغيير نداده است.