نوع همکاری : مجری
کارفرما : سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران شرکت سنگ آهن مرکزی یزد
سال طرح : 1388
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
قیمت‌گذاری هر کالا اگرچه ممکن است در شکل ساده آن توسط مکانیسم بازار و در شرايط رقابتی و در نتيجه تحت تأثير عواملی که بر عرضه و تقاضای کالا مؤثرند، تعیین گردد اما، تئوری‌های اقتصادی موارد متعددی را که قیمت‌گذاری خارج از مکانیزم بازار رقابت کامل به دليل شرايط غير واقعی آن تعیین می‌گردد را مورد بررسی قرار می‌دهد. قیمت‌گذاری، هنگامی که بازار تحت شرايط غير رقابتی عمل می‌نمايد، خصوصاً برای کالاهای به خصوصی که عرضه‌کنندگان آن را تعداد محدودی تشکیل داده و یا جانشین نزدیک برای کالای مورد نظر وجود ندارد از اهمیت بسزا و موضوعیتی خاص برخوردار است. با چنین رویکردی،‌ قیمت‌گذاری کالایی که دارای شرایط مذکور است نه در تحت شرایط رقابتی بلکه در شرایط رقابت انحصاری و یا در مورد حادتر (جایی که عرضه‌کنندگان را تعدادی محدود تشکیل می‌دهد) تحت شرایط انحصار چند جانبه تعیین می‌گردد. در این موارد تبانی، چانه‌زنی و تشکیل گروه‌های عرضه‌کننده مصداق یافته و مواردی چون تبلیغات و رضایت مشتری مصداق می‌یابد. سنگ آهن از این ویژگی‌ها برخوردار است و اگرچه می‌توان قیمت آن را بر اساس موارد مذکور و توان انجام هر یک از موارد فوق توسط عرضه‌کنندگان محدود آن تعیین نمود، اما سؤال اساسی برای هر عرضه‌کننده آن است که قیمت پایه (قیمت کف) چنین کالایی با توجه به ویژگی‌های ذاتی آن، شرایط استحصال، حمل و نقل و ساختار بازار این کالا چه میزان است؟ بنابراین آگاهی از کلیه موارد فوق در جهت حضور در بازار ضرورتی انکار ناپذیر است و بنابراین تعیین قیمت پایه سنگ آهن ایران و عوامل مؤثر بر آن هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهد. نتايج اين پژوهش نشان می‌دهد بازار سنگ آهن در جهان از ساختار انحصار چند جانبه پيروی نموده و سهم سنگ آهن ايران در اين بازار بسيار اندک است. بر اين اساس، تعيين قيمت سنگ آهن صادراتی ايران بر اساس الگوی رهبری قيمت قابل بررسی و تعيين است.