بررسی مقایسه ای میزان بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری توسط استادان دانشگاه های آزاد اسلامی واحد سبزوار
1394/01/06 01:06:35
نوع همکاری : همکار
کارفرما : علی محمد ناعمی
سال طرح : 1389
مشاهده سایر طرح های شیلا سلیمانی
این پژوهش جهت بررسی مقایسه ای میزان بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری توسط استادان دانشگاه های آزاد اسلامی واحد سبزوار و مشهد و ارائه راهکارهای موثر جهت توسعه این بکارگیری ها در سال 90-89 تدارک دیده شده است. بررسی ناشناخته ها و چالش های آموزشی از دلایل انجام اینگونه پژوهش ها می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی پیمایشی بوده و نیز بر اساس روش تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه ی مورد پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای با تخصیص متناسب با حجم نمونه81 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار و 384 نفر از اساتید دانشگاه آزاد واحد مشهد می باشند و ابزار سنجش پرسشنامه ای که به صورت مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفته است. برای محاسبه ی پایایی بخش های مختلف پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به نتايج بررسی رابطه میزان بکارگیری فناوری های نوین آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری با جنسیت، مردان بيشتر از زنان استفاده می کردند و نیز بين سن آنها با میزان استفاده ی از فناوری های نوین آموزشی رابطه ی معنی داری وجود دارد. در رابطه با میزان استفاده و مرتبه هاي مختلف علمي (مربي آموزشيار، مربي، استاديار، دانشيار و استاد) فرض برابري متوسط میزان استفاده از فناوری های نوین آموزشی در بين آنان هيچ اختلاف معني داري نيست. در بررسی میزان آشنایی با فناوری های نوین آموزشی و میزان استفاده از آن از دیدگاه اساتید با اطمینان 95% وجود ارتباط معنادار مورد تأييد قرار می¬گیرد. برای رابطه بین کاربرد فناوری های نوین آموزشی با مشکلات دسترسی به آن از دیدگاه اساتید، در هر دو واحد دانشگاهی(سبزوار7/61 درصد و مشهد 43 درصد) اساتید در حد متوسط در دسترسی به فناوری های نوین آموزشی با مشکل مواجه بودند و به وجود ارتباط معنادار و رابطه نسبتا" قوی بین دو متغیر دست یافته ایم. در نتایج حاصل همبستگی متغیرهای كاربرد كامپيوتر و نرم افزارهاي كامپيوتري و اینترنت و شبکه های اطلاعاتی و تاثیر آن در بهبود امر آموزش از ديدگاه اساتيد با 99 درصد اطمینان فرضیه فوق پذیرفته شد وكاربرد آن را در بهبود امر آموزش موثر اعلام نمودند. در زمینه بررسی کاربرد فناوری های نوین آموزشی در گروه های مختلف آموزشی، تفاوت وجود دارد وکاربرد فناوری های نوین آموزشی در بین اساتید واحدهای سبزوار و مشهد بطور یکسان نبوده و اساتید واحد مشهد بیشتر از فناوری های نوین در امر آموزش استفاده می کنند.