نوع همکاری : همکار
کارفرما : شهرداری تهران
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های آرمان بهاری
رشد و توسعه زندگی شهری در کنار توسعه و پیشرفت های حاصله در حوزه صنعت وتکنولوژی، همانگونه که نمایانگر تحول و توسعه در سیمای کالبدی شهرهای امروزی شده، در ساختارهای فرهنگی، اجتماعی واقتصادی زندگی شهروندان نیز نمود بارز و شاخصی داشته است. به تناسب رشد و توسعه صنعتی و تکنولوژیکی بشر و عرضه محصولات متنوع و متعدد، ساختارهای اقتصادی، بازاریابی، فروش و عرضه محصولات نیز دستخوش تغییرات گردیده است.
ایجاد بازارها و نمایشگاه های متعدد عرضه و فروش محصولات که عموما به صورت موضوعی برگزار میگردد، ایجاد بازارهای فروش مجازی و سایت های اینترنتی اینچنینی و نیز فروشگاههای بزرگ (Mega mall) عرضه محصولات که تقریبا تمامی نیازهای یک مراجعه کننده را پاسخ می دهد و نیز بازارهای موضوعی عرضه کالا همچون بازار موبایل، فرش و... ، از جمله آخرین متدهای عرضه و فروش محصولات در عرصه تجارت است. در این میان ایجاد و احداث فروشگاه های بزرگ و بازارهای موضوعی، بیشترین ارتباط کالبدی وکارکردی را با شهر و شهروندان و مدیران شهری داشته است. چرا که ایجاد چنین بازارهایی در میانه یا حاشیه شهرها، تأثیرات مستقیمی را در ابعاد مختلف زیست شهری اعم از رفع نیازهای شهروندان، ترافیک شهری، سیما و منظر شهری، زیرساختهای ارتباطی و تأسیسات شهری و... برجای می گذارد. از این منظر، برنامه ریزی، ساماندهی و مدیریت بهینه ایجاد و توسعه اینگونه فضاها از دغدغه های بحق و درست مدیران شهری، بویژه درکلان شهرهایی همچون شهر تهران می باشد. چرا که جانمائی، احداث و توسعه درست و منطقی این فضاها، ضمن تأثیر بسیار سازنده در کاهش ترافیک و تسهیل حمل ونقل شهری، ساماندهی اصناف و مشاغل شهری و کاهش آلودگی های زیست محیطی، در رونق اقتصاد شهری تأثیر مستقیم می گذارد و نیز از سردرگمی شهروندان در تشخیص مکانهای خرید اقلام مورد نیاز می کاهد. از دیگر سو عدم مدیریت صحیح احداث و جانمائی اینگونه فضاها، ساختارهای زیر بنایی و کارکردی شهری همچون ترافیک، سیما و منظر و تأسیسات شهری را دچار نقصان و اختلال خواهد نمود.
از جمله بازارهای موضوعی که امروزه در زندگی شهرنشینی، بسیار مورد توجه هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان است بازارخودرو است. ازآن جایی که عرضه و فروش خودرو، ارائه خدمات پس از فروش، خدمات تعمیرگاهی، فروش دست دوم خودروها و بسیاری از موضوعات مرتبط با صنعت و عرضه و فروش و خدمات خودرویی، عموما جزو فعالیت های نیازمند عرضه های وسیع بوده و عمدتا با آلودگی های زیست محیطی و اختلال نظام ترافیکی و تردد سواره و پیاده، همراه هستند، این فعالیت ها را جزو فعالیت ها و اصناف مزاحم شهری طبقه بندی می شوند. درحال حاضر، خیابانهای شهید بهشتی و شهید مطهری در مرکز اداری شهر تهران با چنین عوارضی مواجه است. این دو خیابان مهم و اصلی شهر تهران امروزه تبدیل به محل استقرار نمایشگاه های عرضه و فروش خودرو گردیده و این امر مزاحمت های فراوانی را برای پارک خودرو و مراجعات اداری محدوده و نیز عبور و مرور عابران ایجاد مینماید. همین امر درخیابان آذربایجان تهران نیز قابل مشاهده است. ایجاد مناطق تعمیرگاهی در بخش های مختلفی از شهر تهران نیز از جمله همین موارد است. خیابان گلزار و خیابان سرباز از جمله این مناطق تعمیرگاهی خودرو در شهر تهران محسوب می شوند.
با توجه به جمیع موضوعات فوق الذکر، به نظر می رسد که ایجاد یک بازار موضوعی برای خرید و فروش خودرو و ارائه خدمات مرتبط در شهر تهران، می تواند در فرایند مدیریت بهینه شهر تهران، یاری دهنده مدیران شهر و نیز با کاهش معضلات زیست محیطی و ترافیکی و نیز تسهیل دسترسی به مقاصد مشخص خرید، یاری دهنده شهروندان تهرانی باشد.
اهميت و ضرورت پژوهش
- نابسامانی بازار خرید و فروش خودرو در شهر تهران
- نبود یک مرکز مشخص و معین با حضور تمامی دست اندرکاران وکمپانی های بزرگ خودرو در شهر تهران، جهت مراجعه شهروندان و خریداران
- وجود اختلال در نظام ترافیکی و آمد و شد محدوده هایی از شهر تهران که در حال حاضر محل عرضه و فروش و تعمیرات و خدمات خودرو می باشند.
- بروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی های صوتی و بصری در محدوده هایی ازشهر که هم اکنون محل خدمات و تعمیر خودرو می باشد.
- لزوم توجه به بعد اقتصادی بازار خودرو در توسعه اقتصادی شهر تهران و ایجاد درآمدهای پایدار شهری
اهداف پژوهش
اهداف کلان:
هدف اصلی پژوهش حاضر، امکان سنجی احداث اولین اتومال شهر تهران به عنوان یک بازار موضوعی مجموع و بزرگ عرضه و خرید و فروش خودرو در شهر تهران می باشد به نحوی که ضمن حضور کمپانی های بزرگ تولید خودرو، خدماتی همچون تعمیرات، خدمات پس از فروش و نیز خرید و فروش خودروهای دست دوم در شهر تهران را پوشش می دهد.
اهداف خرد و عملیاتی:
ایجاد چنین مرکزی، اهداف عملیاتی ذیل رادنبال می نماید:
- ساماندهی بازار خرید و فروش خودرو در شهر تهران
- ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری تهران بویژه شهرداری منطقه 18
- کاهش ترافیک درون شهری بویژه در محدوده هایی از شهر که درحال حاضر محل عرضه و خدمات خودرویی در شهر تهران هستند.
- کاهش آلودگی های زیست محیطی درون شهر ناشی از تردد و خدمات خودررویی در مناطق مرکزی شهر
- انتقال بخش هایی از خدمات خودرویی که جزو اصناف مزاحم شهری طبقه بندی می گردند، به محدوده های حاشیه ای شهر و تجمیع آنان در یک مرکز مشخص.
- ایجاد رونق اقتصادی در بخش بازار و خدمات خودرویی با مشارکت فعالان اقتصادی عرصه مذکور.